«Ζεσταίνεται» η εγχώρια αγορά παγωτού, η αξία της οποίας ξεπερνά τα 200 εκατ. ευρώ, καθώς η άνοδος της θερμοκρασίας και το σταδιακό άνοιγμα των συνόρων με την προσέλευση όλο και περισσότερων τουριστών δίνουν ελπίδες στα στελέχη του κλάδου.

Η πανδημία του κορονοϊού και το γενικευμένο lockdown που επέβαλε η κυβέρνηση κατάφεραν να… λιώσουν τα παγωτά, αν και στα σούπερ μάρκετ καταγράφηκε αύξηση των πωλήσεων στην κατηγορία. Ωστόσο, το μεγάλο στοίχημα για τη βιομηχανία αποτελούν η καλοκαιρινή τουριστική περίοδος και η μικρή λιανική.

Σημειώνεται ότι το 2019, σύμφωνα με στοιχεία της Euromonitor για την Ελλάδα, η αγορά παγωτού και παγωμένων επιδορπίων έσπασε το φράγμα των 260 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας ανάπτυξη της τάξεως του 3%. Μάλιστα, όπως προκύπτει από την ίδια έρευνα, και ο κλάδος αυτός ακολουθεί την παγκόσμια τάση που έχει διαμορφωθεί τα τελευταία χρόνια στην αγορά τροφίμων και ποτών και δεν είναι άλλη από τη στροφή των καταναλωτών στα υγιεινά προϊόντα. Στο πλαίσιο αυτό, το λανσάρισμα παγωτών με στέβια ή λιγότερη ζάχαρη επηρέασε καθοριστικά τις πωλήσεις του τελευταίου τριμήνου.

Τα μερίδια

Αναφορικά με τους παίκτες της εγχώριας βιομηχανίας παγωτών, φαίνεται ότι έχουν «παγώσει» οι ανακατατάξεις που έγιναν τα τελευταία χρόνια, κατά τη διάρκεια των οποίων πολλές εταιρίες και brands άλλαξαν «χέρια». Πέρα από την αύξηση του μεριδίου αγοράς των παγωτών ιδιωτικής ετικέτας, μεγάλο μέρος της παραγωγής εισάγεται, μετά και την απόφαση της Froneri Hellas (πρώην Nestlé που είχε εξαγοράσει τη ΔΕΛΤΑ Παγωτού το 2006) να κλείσει το εργοστάσιο που διατηρούσε στον Ταύρο. Πιο πριν, το 2010 η Unilever, που έχει στο χαρτοφυλάκιό της την Algida, εξαγόρασε από τη ΦΑΓΕ το brand της ΕΒΓΑ και το δίκτυο διανομής της, ενώ η σερραϊκή γαλακτοβιομηχανία Κρι Κρι έχει σκαρφαλώσει μέσα σε λίγα χρόνια στη δεύτερη θέση της αγοράς. Πρώτη εξακολουθεί να είναι η Nestlé με μερίδιο άνω του 20%, ακολουθεί η Κρι Κρι με 15%, η Algida με 13,1%, η ΕΒΓΑ με 12,6%, ενώ αθροιστικά τα παγωτά ιδιωτικής ετικέτας ελέγχουν πάνω από το 25% της αγοράς.

«Κλειδί» ο τουρισμός

Πάντως, η φετινή χρονιά για τον κλάδο θα εξαρτηθεί από την πορεία του τουρισμού, αλλά και των μικρών σημείων λιανικής, αναφέρουν στελέχη της αγοράς στον «Ε.Τ.» της Κυριακής, προσθέτοντας ωστόσο ότι το «2020 θα είναι μία χρονιά δύσκολη για το παγωτό, καθώς στην Ελλάδα καταναλώνεται, κυρίως, εποχικά, με την έντονη ζήτηση να εκδηλώνεται από τον Μάιο έως και τον Αύγουστο».

Κρι Κρι

Στον… πάγο οι πωλήσεις

Μειωμένες κατά 19,3% οι πωλήσεις παγωτού για την Κρι Κρι στο πρώτο τρίμηνο του 2020.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα οικονομικά αποτελέσματα που ανακοίνωσε η εταιρία, οι πωλήσεις παγωτού υποχώρησαν στα 2,4 εκατ. ευρώ έναντι 3 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο τρίμηνο του 2019, ενώ στη συγκεκριμένη δραστηριότητα, μάλιστα, η βιομηχανία διεύρυνε τις ζημιές της στα 594.734 ευρώ από 454.716 πέρυσι.

«Παρά το αρχικό έντονο πλήγμα που δέχτηκε η ελληνική αγορά παγωτού από τα περιοριστικά μέτρα που επιβλήθηκαν, συνεπεία της COVID-19, η κατάσταση δείχνει σαφή σημάδια ανάκαμψης. Ηδη, λοιπόν, στο διάστημα που ακολούθησε, η εικόνα στις εγχώριες πωλήσεις έχει αναστραφεί, με αποτέλεσμα αυτές να εμφανίζονται προοδευτικά αυξημένες σε σύγκριση με πέρυσι», αναφέρει η εταιρία σε ανακοίνωσή της.
Μάλιστα, η σερραϊκή γαλακτοβιομηχανία βρίσκεται σε φάση επανεξέτασης του τριετούς επενδυτικού της πλάνου ύψους 27 εκατ. ευρώ, στο οποίο έχει εντάξει και επένδυση ύψους 5 εκατ. ευρώ για τμήμα παγωτού, λόγω της αβεβαιότητας που έχει προκαλέσει η πανδημία.

Chillbox & Κρητικά Παγωτά

Διπλή εξαγορά από την Kayak

Παρά την υγειονομική κρίση, η εταιρία παγωτών Kayak προχώρησε σε δύο σημαντικές επενδύσεις: Την εξαγορά της αλυσίδας Chillbox, γνωστή για το frozen yogurt, και της Κρητικά Παγωτά, μια μονάδα παραγωγής παγωτού με πρώτη ύλη το κατσικίσιο γάλα του νησιού.

Αναλυτικά, εξαγόρασε το 70% της Chillbox A.E. και το 100% της Chillbox Global A.E., η οποία αριθμεί σήμερα 43 καταστήματα στην Ελλάδα και 18 καταστήματα σε 6 άλλες χώρες, ενώ η διοίκηση της Kayak έχει σχεδιάσει την περαιτέρω επέκτασή της.

Αντίστοιχα, με την εξαγορά της εταιρίας Κρητικά Παγωτά, η Κayak φιλοδοξεί να δημιουργήσει μία νέα κατηγορία παγωτού.

Σημειώνεται ότι η Kayak είναι μία ελληνική εταιρία που ιδρύθηκε το 1991 από τον Γεώργιο Σταυρίδη και σήμερα διοικείται από τη δεύτερη γενιά, Σαλώμη και Ακη Σταυρίδη. Εως σήμερα έχει κερδίσει 17 διεθνή και εγχώρια βραβεία, ενώ ο τζίρος της το 2019 άγγιξε τα 8 εκατ. ευρώ.