Αντιμέτωποι με μια διαφορετική «κανονικότητα» επιστρέφουν οι Βρετανοί, που βρίσκονται μπροστά σε άδεια ράφια σούπερ μάρκετ και κλειστά μαγαζιά, λόγω έλλειψης προϊόντων. Brexit και πανδημία έχουν δημιουργήσει ένα εκρηκτικό μίγμα που πλήττει την αλυσίδα εφοδιασμού στη Βρετανία και θέτει εν αμφιβόλω τη διάθεση βασικών καταναλωτικών αγαθών και προϊόντων ευρείας χρήσης

Η ένωση Logistics UK δήλωσε ότι η Βρετανία, επί του παρόντος, έχει έλλειψη περί των 100.000 οδηγών φορτηγών και στις 22 Αυγούστου η Βρετανική Κοινοπραξία Λιανικής ζήτησε από την κυβέρνηση να χορηγήσει προσωρινή βίζα στους οδηγούς φορτηγών από την Ευρωπαϊκή Ενωση. Αλλωστε, υπολογίζεται πως 20.000 οδηγοί φορτηγών με καταγωγή από χώρες της Ε.Ε. έφυγαν από τη χώρα μετά το Brexit.

Μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, όπως η Tesco και η Aldi, προσέφεραν μπόνους και άλλα κίνητρα για την ενίσχυση των προσλήψεων. Αυτό όμως δεν φαίνεται αρκετό για να προσελκύσει εργαζομένους σε μια αγορά εργασίας με ρεκόρ αναγκών -με ένα εκατομμύριο ανοιχτές θέσεις εργασίας- και ανεργία κάτω του 5%.

Οι εργοδότες αδυνατούν να καλύψουν τα κενά στο εργατικό δυναμικό με υπαλλήλους από την Ευρωπαϊκή Ενωση, εξαιτίας των αυστηρών μεταναστευτικών κανονισμών που έθεσε η βρετανική κυβέρνηση μετά το Brexit. Από την 1η Ιανουαρίου για να εργαστεί κάποιος στη Βρετανία θα πρέπει να έχει βίζα, που όμως δεν δίνεται στους εργαζομένους του κλάδου, με τους «ειδικευόμενους οδηγούς». Ακόμη κι αν η κυβέρνηση άλλαζε πολιτική και χορηγούσε βίζες, άνθρωποι του χώρου εκτιμούν πως θα χρειάζονταν τέσσερις με έξι εβδομάδες για να βγάλουν την άδεια εργασίας, να κάνουν τεστ PCR και να βρουν μέρος για να μείνουν.

Από την πλευρά του, κυβερνητικός αξιωματούχος διαβεβαίωνε προ ημερών ότι «έχουμε μια εξαιρετικά ανθεκτική αλυσίδα εφοδιασμού τροφίμων και παγιωμένους τρόπους συνεργασίας με τον τομέα των τροφίμων για την αντιμετώπιση των διαταραχών στην αλυσίδα εφοδιασμού τροφίμων».

Η πανδημία του κορονοϊού έχει επιτείνει την πρωτοφανή πίεση που υφίσταται η παγκόσμια αλυσίδα ανεφοδιασμού. Στη Βρετανία η κατάσταση επιδεινώθηκε με την έλλειψη εργατικού δυναμικού, λόγω των ύποπτων κρουσμάτων, «pingdemic» όπως ονομάστηκε το φαινόμενο που ξέσπασε τους προηγούμενους μήνες. Η εφαρμογή ιχνηλάτησης Covid-19, που έθεσε σε εφαρμογή το Εθνικό Σύστημα Υγείας, ειδοποιούσε όσους ήρθαν σε επαφή με κρούσμα, ώστε να αυτοπεριοριστούν κατ’ οίκον για την αποφυγή εξάπλωσης. Χιλιάδες άνθρωποι στην εστίαση, καθώς και στην αγορά τροφίμων και καταναλωτικών αγαθών, μπήκαν σε καραντίνα, με αποτέλεσμα η εφοδιαστική αλυσίδα να βρεθεί σε κρίση. Οι συγκεκριμένοι κανόνες δεν ισχύουν πλέον, ωστόσο το πρόβλημα παραμένει.

Η εφημερίδα «Guardian» σε άρθρο της βγάζει… στη σέντρα την κυβέρνηση, σημειώνοντας πως οι συνέπειες από τον περιορισμό της κινητικότητας των Ευρωπαίων πολιτών ήταν προβλέψιμες. Θα έπρεπε να είχαν διευθετηθεί και να μην αξιοποιείται η πανδημία ως αποδιοπομπαίος τράγος. «Τα σούπερ μάρκετ δεν θέλουν να δημιουργήσουν αγοραστικό πανικό και η κυβέρνηση δεν θα είναι σε θέση να ρίχνει το φταίξιμο στη φύση. Η Covid-19 είναι ένα μέρος, ωστόσο η πανδημία αποκάλυψε τις στρατηγικές αδυναμίες της βρετανικής κοινωνίας και οικονομίας», αναφέρεται στο κύριο άρθρο γνώμης της βρετανικής εφημερίδας.