Black Friday χωρίς μεγάλες ουρές και ταλαιπωρία έκαναν χθες οι Έλληνες, αφού κάθε χρόνο πληθαίνουν οι καταναλωτές που γιορτάζουν το θεσμό από τον… καναπέ του σπιτιού τους, επιλέγοντας να κάνουν τα ψώνια τους διαδικτυακά.

Στη «σπασμένη» επισκεψιμότητα στα φυσικά καταστήματα -συγκριτικά με άλλες χρονιές- συνέλαβε και το «ξεχείλωμα» του θεσμού, καθώς κάποιες επιχειρήσεις παρέτειναν τις προσφορές και τις εκπτώσεις από εβδομάδα έως και μήνα.

Οι αλυσίδες τεχνολογίας που, παραδοσιακά, έχουν την… τιμητική τους τη «Μαύρη Παρασκευή» λειτούργησαν με διευρυμένο ωράριο, ανοίγοντας στις 8 π.μ. Παρότι είχαν αρκετό κόσμο, δεν σχηματίστηκαν μακροσκελείς ουρές και η κατάσταση ήταν ελεγχόμενη, αφού οι πωλητές είχαν παρατάξει στα ράφια πλήθος προϊόντων, για την άμεση εξυπηρέτηση του κοινού. Δεν ήταν λίγοι οι καταναλωτές που είχαν κάνει έρευνα αγοράς και πήγαν στα καταστήματα αποφασισμένοι. Αλλωστε, τις προηγούμενες ημέρες τα ενημερωτικά e-mails από τις εταιρίες με τις προσφορές σε κινητά, τηλεοράσεις, ηλεκτρονικούς υπολογιστές, ηλεκτρονικά παιχνίδια κ.λπ. έπεφταν… βροχή.

Συνωστισμός

Υπήρχαν, βέβαια, και κάποιες περιπτώσεις που επικράτησε το αδιαχώρητο… Ενδεικτικά, αναφέρεται μεγάλο εμπορικό κατάστημα στα Σπάτα, όπου σε συγκεκριμένες εταιρίες ένδυσης και υπόδησης έσπευσαν καταναλωτές, κυρίως νεαρής ηλικίας, για να αγοράσουν αθλητικά ρούχα και παπούτσια, κατά 30% περίπου φθηνότερα.
Σε αλυσίδα καλλυντικών, στο κέντρο της Αθήνας, υπήρξε αυξημένη κινητικότητα και για να εξυπηρετηθεί γρήγορα ο κόσμος είχαν ανοίξει όλα τα ταμεία. Οπως μεταφέρουν στελέχη της αγοράς στον «Ε.Τ.», αρκετοί πελάτες ψώνισαν ακριβά αρώματα, αφού για κάποιες μάρκες η έκπτωση διαμορφωνόταν στο 40%. Ελάχιστοι, ωστόσο, κρατούσαν περισσότερες από μία σακούλα, καθώς οι αγορές για την πλειονότητα ήταν επιλεκτικές.

Αξιοσημείωτο είναι πως υπήρχαν περιπτώσεις καταστηματαρχών που είδαν τις διαδικτυακές τους πωλήσεις να σκαρφαλώνουν σε υψηλά επίπεδα -ακόμη και να τριπλασιάζονται σε σχέση με πέρυσι- πριν από το πέρας της ημέρας.

Οι μεγαλύτερες ουρές, πάντως, παρατηρήθηκαν στα ΑΤΜ, καθώς από την Πέμπτη έχουν ξεκινήσει οι πληρωμές των συντάξεων (για ΙΚΑ, Δημόσιο, ΝΑΤ). Με την οικονομική στενότητα που διακρίνει τον μέσο Ελληνα, ελάχιστα από τα χρήματα της σύνταξης θα μπορούσαν να διατεθούν για την τόνωση της αγοράς, καθώς τη μερίδα του λέοντος την… τρώνε οι λογαριασμοί, ο ΕΝΦΙΑ κ.λπ.

Ποιοι συμμετείχαν

Στο θεσμό συμμετείχαν εταιρίες από την πλειονότητα των κλάδων, π.χ. ένδυση και υπόδηση, υγεία και ομορφιά, εστίαση κ.λπ., με την έκπτωση σε κάποια προϊόντα και υπηρεσίες «κράχτες» να ξεπερνά ακόμη και το 90%. Σε γενικές γραμμές, βέβαια, οι εκπτώσεις κινήθηκαν σε χαμηλότερα επίπεδα. Χαρακτηριστικά, αναφέρεται πως ορισμένες πολυεθνικές με ρούχα, παπούτσια, αξεσουάρ κ.λπ. διέθεσαν μερικά από τα προϊόντα τους κατά 25%-30% φθηνότερα.

Το «παρών» στο θεσμό έδωσαν, μεταξύ άλλων, οι Public, Media Markt, Κωτσόβολος, Πλαίσιο, Γερμανός, Factory Outlet, Celestino, Sugarfree, Cosmos Sport, Galerie de Beaute, Asos, Notos, Tsakiris Mallas, Zakcret, Buldoza, Nike, Adidas, H&M, Pink Woman, Moustakas, Aegean Airlines, Sephora, Voi Noi, Σκλαβενίτης, ΑΒ Βασιλόπουλος, Zara, H&M κ.ά. Από τη γιορτή του καταναλωτή δεν έλειψαν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις της γειτονιάς, π.χ. φούρνοι, κομμωτήρια κ.λπ.

Στην Ελλάδα η πιο… hot ώρα για αγορές, στο πλαίσιο της «Μαύρης Παρασκευής», είναι τα μεσάνυχτα, και το μεσημέρι μεταξύ 2-3 μ.μ., σύμφωνα με το Black-Friday.Global για το 2018, ενώ κατά τη διάρκεια του θεσμού ένας Ελληνας αγοράζει τέσσερα προϊόντα. Μάλιστα, πέρυσι καταγράφηκε αύξηση 1.141% στις πωλήσεις τη συγκεκριμένη ημέρα σε σχέση με μια συνηθισμένη Παρασκευή. Ποντάροντας στις διαδικτυακές πωλήσεις, οι καταστηματάρχες ελπίζουν σε ακόμη πιο εντυπωσιακούς τζίρους φέτος. Να σημειωθεί δε πως αρκετοί θα συνεχίσουν τις προσφορές και μέσα στο Σαββατοκύριακο, καθώς ακολουθεί η Cyber Monday (2/12), όπως ονομάζεται η γιορτή του διαδικτυακού εμπορίου.

Ο τρόπος με τον οποίο «γιορτάζεται» η Black Friday στη χώρα μας, πάντως, δεν θυμίζει σε τίποτα το… πανηγύρι που στήνεται στη γενέτειρά της Αμερική. Εκεί όπου κατρακυλούν οι τιμές σε πλήθος προϊόντων και οι καταναλωτές δεν ξέρουν τι να πρωτοδιαλέξουν. Το παρήγορο της υπόθεσης -εφόσον δεν υπάρχουν στην Ελλάδα γενναίες εκπτώσεις- είναι πως δεν εκτροχιάζεται η κατάσταση. Συνεπώς, δεν επικρατεί πανδαιμόνιο όπως στις ΗΠΑ, όπου έχουν θρηνήσει ακόμα και θύματα τη «Μαύρη Παρασκευή».

Καταγγελίες

Για καταγγελίες σχετικά με φαινόμενα παράνομων και παραπλανητικών συμπεριφορών οι πολίτες μπορούν να απευθύνονται στην τηλεφωνική γραμμή Καταναλωτή 1520 της Γενικής Διεύθυνσης Προστασίας Καταναλωτή (Δευτέρα έως Παρασκευή 9 π.μ.-3 μ.μ.). Εναλλακτικά, υποβάλλονται και μέσω της φόρμας καταγγελιών που βρίσκεται στον ιστότοπο του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων (www.mindev.gov.gr) ή με ηλεκτρονικό μήνυμα στη διεύθυνση 1520@efpolis.gr.