Στη βελτίωση του τζίρου στο σύνολο του λιανεμπορίου κατά 19% συνέβαλε το νέο μέτρο της παράδοσης εκτός καταστήματος (γνωστό πια ως click away) για την περίοδο από τις 13 Δεκεμβρίου μέχρι και τις 31 Δεκεμβρίου που λειτούργησε πριν διακοπεί με κρατική εντολή από την αρχή του χρόνου.

Βεβαίως δεν επανέφερε τον τζίρο των εορτών στα επίπεδα του 2019. Ωστόσο, με βάση τα στοιχεία για τις ηλεκτρονικές συναλλαγές που έχει συλλέξει το υπουργείο Οικονομικών για τις 18 ημέρες που λειτούργησε, περιόρισε την πτώση του τζίρου για το λιανικό εμπόριο 59% που κατέγραφε τον Νοέμβριο σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα του 2019 σε μια πτώση 40% για τον Δεκέμβριο του 2020 σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα του 2019.

Η εικόνα του συνόλου δεν αποτυπώνει συγκεκριμένους κλάδους για τους οποίους το click away ουσιαστικά άλλαξε την εικόνα προσφέροντας τζίρους μεγαλύτερους και από αυτούς του 2019.

Για παράδειγμα, τα βιβλιοπωλεία από μείωση τζίρου 38% που κατέγραφαν τον Νοέμβριο, τον Δεκέμβριο μετά την εορταστική περίοδο κατέγραφαν αύξηση τζίρου κατά 76%, τα κομμωτήρια που εξυπηρετούσαν την ίδια περίοδο με ραντεβού από μείωση 97% που κατέγραφαν τον Νοέμβριο στον τζίρο τους, τον Δεκέμβριο ξεπέρασαν το περσινό τζίρο τους κατά 25%.

Αλλος ένας νικητής του click away ήταν και τα ανθοπωλεία, τα οποία από μείωση τζίρου 19% που είχαν τον Νοέμβριο ξεπέρασαν για τον Δεκέμβριο τον τζίρο του ίδιου μήνα του 2019 κατά 70%. Παρότι οι κλάδοι αυτοί μπορεί να θεωρούνται λιγότερο σημαντικοί, υπήρχαν πολλοί άλλοι που ο τζίρος τους δεν ήταν καλύτερος από πέρσι αλλά τουλάχιστον η μείωση περιορίστηκε σημαντικά το μήνα των εορτών που αντιπροσωπεύει ο Δεκέμβριος. Βεβαίως, οι περισσότεροι κλάδοι σχετίζονται άμεσα ή έμμεσα με τα δώρα που ανταλλάσσονται στις γιορτές.

Φρένο…

Ειδικότερα, τα καταστήματα δώρων από μείωση τζίρου 79% που κατέγραφαν τον Νοέμβριο σε σχέση με το 2019, τον Δεκέμβριο η μείωση περιορίστηκε στο 26%.

Τα κοσμηματοπωλεία από μείωση τζίρου κατά 83% που κατέγραφαν στο τέλος Νοεμβρίου, τον Δεκέμβριο ο τζίρος τους καταγράφηκε μειωμένος σε σχέση με πέρσι κατά 41%.

Τα καταστήματα αξεσουάρ περιόρισαν την απώλεια τζίρου τους από το 86% που ήταν τον Νοέμβριο στο 31% τον Δεκέμβριο. Τα καταστήματα παιδικών ρούχων από μείωση 67% που κατέγραφαν τον Νοέμβριο περιόρισαν τη μείωση στο 37% τον Δεκέμβριο.

Ο κλάδος των καλλυντικών περιόρισε την απώλεια του τζίρου από 64% τον Νοέμβριο στο 33% τον Δεκέμβριο. Τα καταστήματα οπτικών από μείωση 61% που είχαν τον Νοέμβριο περιόρισαν την απώλεια στο 20% τον Δεκέμβριο.

Τα καταστήματα ηλεκτρονικών περιόρισαν επίσης την απώλεια τζίρου από 57% τον Νοέμβριο στο 36% τον Δεκέμβριο, τα καταστήματα αθλητικών ειδών περιόρισαν σημαντικά την απώλεια του τζίρου τους από το 80% που κατέγραφαν τον Νοέμβριο στο 48%. Ο κλάδος των καταστημάτων παιχνιδιών περιόρισαν την απώλεια τζίρου τους από το 76% τον Νοέμβριο στο 64% τον Δεκέμβριο, αν και κάποιες μεγάλες αλυσίδες είχαν δηλώσει ότι δεν έχουν την υποδομή να συμμετέχουν στο click away.

Οι χαμένοι

Υπήρχαν όμως και κλάδοι που λόγω της φύσης τους το click away δεν ήταν όσο αποτελεσματικό αναμενόταν. Οι κλάδοι αυτοί ήταν η ένδυση και η υπόδηση ανδρικών και γυναικείων ειδών, οι οποίοι είχαν σχετικά μικρή βελτίωση στη μείωση του τζίρου τους, η οποία έμεινε ψηλά και την περίοδο των εορτών.

Συγκεκριμένα τα καταστήματα υποδημάτων (ανδρικών και γυναικείων) περιόρισαν την απώλεια του τζίρου τους από το 89% τον Νοέμβριο στο 78% τον Δεκέμβριο, ενώ τα καταστήματα ενδυμάτων από μείωση τζίρου 83% τον Νοέμβριο κατέγραψαν μείωση του τζίρου κατά 51% τον Δεκέμβριο.

Οι νικητές

Εκτός από τα καταστήματα που έμειναν κλειστά με κρατική εντολή στο δεύτερο lockdown της οικονομίας υπήρχαν και οι κλάδοι που είδαν τα ταμεία τους να γεμίζουν λόγω της πανδημίας. Για παράδειγμα, τα καταστήματα των τροφίμων είχαν το τελευταίο δίμηνο του χρόνου αύξηση του τζίρου τους 330% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2019. Το γρήγορο φαγητό κάθε μορφής (από σουβλάκια μέχρι fast food) είδαν τον τζίρο τους σχεδόν να διπλασιάζεται, καταγράφοντας αύξηση τζίρου κατά 90%.

Οι εταιρίες ταχυμεταφορών, οι οποίες έγιναν στόχος για πολλές επικρίσεις λόγω καθυστερήσεων στην παράδοση προϊόντων, αύξησαν για το 2020 τον τζίρο τους κατά 80%, ενώ και οι τηλεπικοινωνίες αύξησαν τον τζίρο τους κατά 67%.

Ακόμη και τα πρατήρια υγρών καυσίμων ωφελήθηκαν από την κινητικότητα του κόσμου κατά τις ημέρες των εορτών, καταγράφοντας περιορισμό στη μείωση του τζίρου τους από το 33% τοn Νοέμβριο στο 28% τον Δεκέμβριο.