Πραγματική… γιορτή ήταν ο Δεκέμβριος για τις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, καθώς στην εκπνοή του 2020 κατάφεραν να αυξήσουν τις πωλήσεις τους σε ποσοστό περίπου 10% ξεπερνώντας το 1 δισ. ευρώ.

Αν και παραδοσιακά τα Χριστούγεννα είναι η περίοδος που το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων καταγράφει τον μεγαλύτερο τζίρο της χρονιάς αντιπροσωπεύοντας περίπου το 11% του ετήσιου κύκλου εργασιών, φέτος το lockdown αλλά και η παρατεταμένη αναστολή λειτουργίας της εστίασης, λόγω της πανδημίας του κορονοϊού, οδήγησαν τους καταναλωτές σε μεγαλύτερες αγορές.

Οπως αναφέρει στον «Ε.Τ.» της Κυριακής ο διευθύνων σύμβουλος της αλυσίδας Μασούτης, Ιωάννης Μασούτης, «ο τζίρος των σούπερ μάρκετ αυξήθηκε τον Δεκέμβριο, επειδή τα άλλα κανάλια, όπως τα ξενοδοχεία και τα εστιατόρια, ήταν κλειστά. Φέτος, η διασκέδαση μεταφέρθηκε στο σπίτι και έτσι οι πωλήσεις σε τρόφιμα αλλά και ποτά παρουσίασαν μεγάλη άνοδο».

Η τάση αυτή φαινόταν πριν από τα Χριστούγεννα, γεγονός που είχε επιβεβαιώσει τότε και ο διευθύνων σύμβουλος της ΜΕΤΡΟ ΑΕΒΕ, που ελέγχει την αλυσίδα My Market, Αριστοτέλης Παντελιάδης. «Η μεγάλη αύξηση των πωλήσεων του κλάδου, πέραν των περιοριστικών μέτρων λειτουργίας του υπόλοιπου εμπορίου, συνδέεται και με το γεγονός ότι πλέον μένουμε σπίτι, άρα καταναλώνουμε σπίτι. Αυτό δεν πρόκειται να αλλάξει και στην προσεχή εορταστική περίοδο. Ο κόσμος, λοιπόν, θα συγκεντρωθεί σε σπίτια, έστω με όριο ατόμων. Η διασκέδαση θα μεταφερθεί στο σπίτι. Οπότε, τα σούπερ μάρκετ θα παραμείνουν στο επίκεντρο των καταναλωτικών αγορών», είχε αναφέρει χαρακτηριστικά στο πλαίσιο συνέντευξης Τύπου.

Για αύξηση των πωλήσεων κατά 10% τον Δεκέμβριο του… πολύπαθου 2020 κάνει λόγο, μιλώντας στον «Ε.Τ.» της Κυριακής, ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), Κωνσταντίνος Μαχαίρας. «Αν και ο κόσμος έμεινε στο σπίτι την περίοδο των εορτών και δεν έκανε τραπέζια, ο τζίρος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων παρουσίασε βελτίωση της τάξεως του 10% και παρόλο που ακόμα δεν έχουμε στοιχεία για το ύψος στο οποίο ανήλθε, εκτιμούμε ότι θα είναι γύρω στο 1 δισ. ευρώ», σημειώνει. Προσθέτει δε ότι τα μεγέθη ξεπέρασαν τις προσδοκίες των στελεχών της αγοράς, δεδομένου ότι με απόφαση της κυβέρνησης απαγορεύτηκε η πώληση συγκεκριμένων ειδών από τα σούπερ μάρκετ, όπως τα είδη σπιτιού, ένδυσης και υπόδησης, τα ηλεκτρικά είδη και μέχρι την έναρξη του click away και τα παιχνίδια και τα είδη βιβλιοπωλείου.

Ο κ. Μαχαίρας υπογραμμίζει δε ότι ο Δεκέμβριος είναι πάντα ένας «μεγάλος» μήνας για τον κλάδο. «Παλαιότερα, τα έσοδα του Δεκεμβρίου αντιστοιχούσαν σε πωλήσεις 2 μηνών, μετά τα Μνημόνια μειώθηκαν στους 1,4 μήνες και τώρα, λόγω της πανδημίας, περιορίστηκαν στους 1,2 μήνες, περίπου δηλαδή σε πωλήσεις 45 ημερών. Εξάλλου, ο Δεκέμβριος, πέρα από τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά, έχει και τις περισσότερες ονομαστικές εορτές».

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι πωλήσεις ήταν ήδη αυξημένες από τον Νοέμβριο, οπότε και επιβλήθηκε το δεύτερο lockdown, χωρίς βέβαια να επικρατεί ο πανικός που παρατηρήθηκε στην πρώτη καραντίνα. Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, στο lockdown του Μαρτίου ο κύκλος εργασιών στα σούπερ μάρκετ παρουσίασε μεσοσταθμικά άνοδο σε ποσοστό 40%-50%, μετά τη λήξη του έκανε «κοιλιά» και στη συνέχεια σταθεροποιήθηκε. «Από τον Νοέμβριο, που τέθηκαν και πάλι σε ισχύ τα περιοριστικά μέτρα, η αύξηση κυμάνθηκε γύρω στο 10%», σημειώνουν οι ίδιες πηγές.

Σε ετήσιο επίπεδο στελέχη του κλάδου αναφέρουν ότι ο τζίρος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων εκτιμάται ότι θα έχει παρουσιάσει ανάπτυξη κατά 8%-10% ξεπερνώντας οριακά τα 11 δισ. ευρώ από τα 10,2 δισ. ευρώ το 2019. Στο πλαίσιο αυτό, αν και, όπως επισημαίνουν, είναι πολύ νωρίς να γίνει οποιαδήποτε πρόβλεψη, οι πωλήσεις το 2021 αναμένεται να κινηθούν σε πολύ καλά επίπεδα, όμως ελαφρώς μειωμένες σε σχέση με το 2020.

Τι ψώνισαν οι καταναλωτές

Αναφορικά με τα προϊόντα που προτίμησαν οι καταναλωτές την περίοδο των εορτών, ήταν τα αλλαντικά, τα γλυκά και τα είδη παρασκευής τους (αλεύρι, ζάχαρη κ.λπ.), τα φρέσκα κρέατα, τα ποτά (κυρίως κρασιά) αλλά και τα τυροκομικά, σε αντίθεση με τους προηγούμενους μήνες που οι μεγαλύτερες πωλήσεις καταγράφονταν στα είδη νοικοκυριού.

Μάλιστα, σύμφωνα με τον κ. Μασούτη, το καλάθι των αγορών ήταν σημαντικά μεγαλύτερο, καθώς οι καταναλωτές πραγματοποιούν πλέον λιγότερες επισκέψεις στα καταστήματα υπό τον φόβο μετάδοσης του κορονοϊού.