Γρηγορότερα αντανακλαστικά σε σχέση με αυτά προ μίας εβδομάδας, οπότε και ξέσπασε η καταστροφική πυρκαγιά σε Κινέτα και Ανατολική Αττική, με συνέπεια τον θάνατο τουλάχιστον 91 ανθρώπων, καλείται να επιδείξει ο κρατικός μηχανισμός στην περίπτωση των καμένων Ι.Χ. και κατοικιών.

Σύμφωνα με παράγοντες της ασφαλιστικής αγοράς, περισσότερα από 1.800 αυτοκίνητα και 2.000 σπίτια φέρεται να έχουν υποστεί ζημιές, με την αποζημίωση των ιδιοκτητών τους να εξαρτάται αποκλειστικά από το πόσο γρήγορα θα κινηθούν η Περιφέρεια και τα συναρμόδια υπουργεία.

«Στοιβαγμένα»

«Πολλά από τα οχήματα έχουν μεταφερθεί στο γήπεδο της Ραφήνας, όπου και γίνεται η προσπάθεια καταγραφής του πλαισίου τους», τονίζει στον «Ελεύθερο Τύπο» ο πρόεδρος της Επιτροπής Αυτοκινήτων της Ενωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος (ΕΑΕΕ), κ. Δημήτρης Ζορμπάς, και προσθέτει: «Η Περιφέρεια, ωστόσο, έχει δεσμευτεί ότι θα αποστείλει άμεσα τα στοιχεία στο αρμόδιο υπουργείο, προκειμένου να βγουν τα πιστοποιητικά καταστροφής και έτσι να μπορέσουν και οι εταιρείες να καταβάλουν γρήγορα τις αποζημιώσεις». Υπενθυμίζεται ότι με βάση εγκύκλιο που απέστειλε ήδη από τις πρώτες ημέρες της καταστροφής η Ενωση προς τα μέλη της, αναφέρονταν, μεταξύ άλλων, τα εξής: «Για την επιτάχυνση και διευκόλυνση των διαδικασιών προτείνουμε σε περίπτωση που δεν είναι εφικτή η ταυτοποίηση των οχημάτων ούτε με τον αριθμό πλαισίου, οι εταιρείες – μέλη μας να κρίνουν κατά περίπτωση τις αναγγελίες αποζημίωσης, αξιολογώντας και συγκεντρώνοντας άλλα στοιχεία και πληροφορίες, με γνώμονα πάντα την ανακούφιση των πληγέντων ασφαλισμένων μας».

Οχήματα

Οσον αφορά στον αριθμό των δικαιούχων, ο κ. Ζορμπάς επισημαίνει πως οι ασφαλιστικές έχουν εικόνα για τα συμβόλαια που έχουν κλείσει με τους μόνιμους κατοίκους των πληγεισών περιοχών. «Το γεγονός, όμως, ότι πολλά από τα κατεστραμμένα οχήματα ανήκαν σε επισκέπτες δεν μας επιτρέπει να πούμε με βεβαιότητα πόσα εξ αυτών φέρουν κάλυψη από πυρκαγιά και άρα οι ιδιοκτήτες τους πρέπει να τύχουν αποζημίωσης», τονίζει χαρακτηριστικά. Το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών (ΕΕΑ), πάντως, με ανακοίνωσή του συστήνει στις εταιρείες, στο πλαίσιο της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης τους, να διερευνήσουν τη δυνατότητα παροχής επιδόματος στα οχήματα, που είχαν ασφαλισμένα χωρίς κάλυψη πυρός, επιβεβαιώνοντας τρόπο τινά τις πληροφορίες, που κάνουν λόγο για μόλις δύο στα 10 οχήματα, τα οποία καλύπτονται με την επίμαχη ασφάλιση.

Σπίτια

Περίπου 500 κατοικίες από τις σχεδόν 2.000 που φέρεται να έχουν υποστεί ζημιές από τις πυρκαγιές στις πληγείσες περιοχές ήταν ασφαλισμένες. Πρόκειται για ένα ποσοστό της τάξεως του 25%, που, όπως υπογραμμίζουν στελέχη της ασφαλιστικής αγοράς, είναι αισθητά μεγαλύτερο σε σύγκριση με τον γενικό μέσο όρο. «Η αυξημένη ασφαλιστική συνείδηση των ιδιοκτητών στις πληγείσες περιοχές σχετίζεται, τόσο με το είδος της κατοικίας – συνήθως είναι πολλών τετραγωνικών – όσο και με την επικινδυνότητα της περιοχής». Επισημαίνεται ότι με βάση πρόσφατα στοιχεία του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΤΕΕ) οι μισές και πλέον κατοικίες, για παράδειγμα, στο Μάτι δεν έχουν κάποια οικοδομική άδεια, όταν ο αντίστοιχος μέσος όρος στην επικράτεια είναι 25%. Αντιστοίχως, το 93% των δηλούμενων αυθαιρέτων είναι εκτός σχεδίου έναντι 29% στην υπόλοιπη Ελλάδα.

Σύμφωνα με τις αυτοψίες, που διενήργησαν οι 200 μηχανικοί του υπουργείου Υποδομών, σε σύνολο 3.676 σπιτιών ακατάλληλα κρίθηκαν 1.046, ενώ 827 χαρακτηρίστηκαν «κίτρινα» και 1.803 «πράσινα». «Προτεραιότητά μας είναι όσοι έχουν πάθει ολικές καταστροφές και εν συνεχεία προχωράμε στις μερικές αποζημιώσεις», τονίζει στον «Ε.Τ.» ο προϊστάμενος της υποδιεύθυνσης ζημιών της Εθνικής Ασφαλιστικής, κ. Γιάννης Πετσαλάκης. Σημειώνεται ότι η Εθνική Ασφαλιστική κατέβαλε ήδη την περασμένη Παρασκευή τα πρώτα 1,4 εκατ. ευρώ σε επτά ασφαλισμένους της, τα σπίτια των οποίων καταστράφηκαν ολοσχερώς, ενώ χθες, Δευτέρα, έδωσε αποζημιώσεις, ύψους 700.000 ευρώ.

Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου