Ενδυναμώνεται η αναπτυξιακή προοπτική της Βόρειας Ελλάδας μέσω των οδικών αρτηριών. Πρόκειται για δύο εμβληματικά οδικά έργα ΣΔΙΤ συνολικής εκτιμώμενης δαπάνης 655 εκατ. ευρώ.

Ουσιαστικά, πρόκειται για την αναβάθμιση των Οδικών Αξόνων Θεσσαλονίκη-Εδεσσα και Δράμα-Αμφίπολη, που ανακοινώθηκαν πριν από λίγες ημέρες από τον πρωθυπουργό κ. Κυριάκο Μητσοτάκη.

Σύμφωνα με πληροφορίες του «Ε.Τ.» της Κυριακής, το χρονοδιάγραμμα του υπουργείου Υποδομών εμπεριέχει να περάσουν τα έργα μέσα στο καλοκαίρι από τη διυπουργική ΣΔΙΤ και το φθινόπωρο να προκηρυχθεί η Α’ φάση των δύο διαγωνισμών, η δε σύμβαση θα προβλέπει 3ετή κατασκευή και 27 χρόνια συντήρηση και λειτουργία.

Προϋπολογισμός

Κατά τις ίδιες πληροφορίες σε σχέση με τα δύο νέα οδικά έργα ΣΔΙΤ, ο εκτιμώμενος προϋπολογισμός είναι:

  • 380 εκατ. ευρώ για Θεσσαλονίκη-Εδεσσα.
  • 275 εκατ. ευρώ για το Δράμα-Αμφίπολη.

Το παραπάνω project αποτελεί μέρος του μεγαλύτερου πακέτου δημόσιων έργων ύψους 13,5 δισ. ευρώ.

Κυβερνητικοί κύκλοι σημειώνουν ότι η αντιμετώπιση των δημόσιων υποδομών της χώρας για πρώτη φορά μπήκε κάτω από ένα πρίσμα ολιστικής αναβάθμισης γεωγραφικών διαμερισμάτων με δέσμη έργων, που σκοπό έχουν να τονώσουν την ανάπτυξη των περιοχών, να τις βγάλουν από την απομόνωση και να τονώσουν την επιχειρηματική εξωστρέφειά τους και παράλληλα να δημιουργήσουν σημαντικό αριθμό νέων θέσεων εργασίας.

Χαρακτηριστικά παραδείγματα τέτοιων μεγάλων έργων αποτελούν:

  • Η κατασκευή του Βόρειου Οδικού Αξονα Κρήτης, συνολικού μήκους 192 χιλιομέτρων και προϋπολογιζόμενης δαπάνης 1,75 δισ. ευρώ, με την ολοκλήρωση των απαιτούμενων μελετών έπειτα από δεκαετίες απραξίας και την επίσπευση των διαγωνιστικών διαδικασιών.
  • Η κατασκευή του βόρειου τμήματος του αυτοκινητοδρόμου Ε65, συνολικού μήκους 70,47 km, που θα συμβάλει στην ταχύτερη και την ασφαλέστερη οδική διασύνδεση της περιοχής της Δυτικής Μακεδονίας με την Κεντρική Ελλάδα, συμβατικής δαπάνης 443 εκατ. ευρώ.
  • Η υποθαλάσσια οδική ζεύξη της Σαλαμίνας, που θα συνδέει το Πέραμα με τη νησίδα του Αγ. Γεωργίου, προϋπολογιζόμενης δαπάνης 450 εκατ. ευρώ. Για την οποία πρόσφατα κατατέθηκε η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου.

Για την επίτευξη των παραπάνω, χρησιμοποιήθηκαν από τη Γενική Γραμματεία Υποδομών υπό τον κ. Γιώργο Καραγιάννη τα κατάλληλα χρηματοδοτικά εργαλεία από τα διαθέσιμα, σταθμίζοντας κάθε φορά τα ειδικά χαρακτηριστικά του κάθε έργου, χωρίς τις ιδεολογικές αγκυλώσεις του παρελθόντος και αναζητώντας στρατηγικές συνεργασίες με τον ιδιωτικό τομέα, μέσω των συμβάσεων σύμπραξης.

Ευκαιρία

Οι ίδιοι κύκλοι επισημαίνουν ότι «η ευκαιρία της χώρας να αποκτήσει νέες σύγχρονες υποδομές, φιλικές στο περιβάλλον και εναρμονισμένες στις νέες τεχνολογίες, από τη δημιουργία του Ταμείου Ανάκαμψης δεν έπρεπε να πάει χαμένη και στο υπουργείο δεν άφησαν αυτό να συμβεί. Ετσι, προχώρησαν στην υποβολή ενός συνεκτικού και τεκμηριωμένου πλέγματος έργων, αξιολογώντας τις τρέχουσες ανάγκες στον τομέα των υποδομών της χώρας, για την επιλογή ώριμων έργων που να μπορούν να συμπεριληφθούν και να χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης, αξιοποιώντας ουσιαστικά ένα πρόσθετο χρηματοδοτικό εργαλείο για την οικονομική ανάκαμψη όχι μόνο του κλάδου των κατασκευών αλλά και συνολικά της χώρας». Και προσθέτουν: «Τα έργα που αποτέλεσαν προτάσεις του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών εκτείνονται σε όλο το φάσμα των κατασκευαστικών υποδομών (συγκοινωνιακά, αντιπλημμυρικά, υδραυλικά, κτιριακά) και έχουν αναφορά στο σύνολο των περιφερειών της χώρας, προκειμένου να δοθεί η αναγκαία ώθηση στον κατασκευαστικό τομέα κάθε περιφέρειας, ενώ ταυτόχρονα θα επιτυγχάνεται ο σκοπός μιας ισόρροπης περιφερειακής ανάπτυξης, μέσω των νέων έργων υποδομής».

Επίσης, οι συμβάσεις σύμπραξης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα για πρώτη φορά μπαίνουν τόσο δυναμικά στο προσκήνιο των δημόσιων έργων, έχοντας δημιουργηθεί ένα σημαντικό πακέτο έργων 3,5 δισ., που θα βρίσκεται στην εξέλιξη της διαγωνιστικής του διαδικασίας εντός του 2021. Τα δύο νέα ΣΔΙΤ, που αναφέρθηκαν παραπάνω, έρχονται να προστεθούν σε μια σειρά σημαντικών έργων της Γενικής Γραμματείας Υποδομών, με χαρακτηριστικότερα παραδείγματα:

  • Τα τρία οδικά έργα, FlyOver, Καλαμάτα – Ριζόμυλος και Χερσόνησος – Νεάπολη (ΒΟΑΚ), που βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη η διαγωνιστική τους διαδικασία και αναμένεται να υπάρξουν προσωρινοί ανάδοχοι εντός του 2021.
  • Τα κτιριακά έργα των 17 σχολικών μονάδων της Κεντρικής Μακεδονίας, των 12 Δικαστικών Μεγάρων σε Κεντρική Μακεδονία, Κεντρική Ελλάδα και Κρήτη και του νέου βιοκλιματικού κτιρίου της ΓΓΥ, που και για αυτά αναμένεται να υπάρξουν προσωρινοί ανάδοχοι εντός του α’ τριμήνου του 2022.
  • Τα έργα ύδρευσης, όπως το Φράγμα Χαβρία που η διαγωνιστική του διαδικασία βρίσκεται στην ολοκλήρωση της Α’ Φάσης, και η λειτουργία και η συντήρηση του εξωτερικού υδροδοτικού δικτύου της ΕΥΔΑΠ, που εντός Μαΐου θα προκηρυχθεί ο διαγωνισμός.
  • Τα έργα λειτουργίας και συντήρησης του μετρό Θεσσαλονίκης και των ηλεκτρονικών διοδίων, που στο επόμενο διάστημα αναμένεται να δημοπρατηθούν.

Ερχονται οι προτάσεις καινοτομίας

Επίσης, ξεχωριστή μνεία για τις δράσεις του υπουργείου θα πρέπει να γίνει στις προτάσεις καινοτομίας, μία προεκλογική πρόταση της Ν.Δ., που δεν παραπέμφθηκε στις καλένδες αλλά μπαίνει σε τροχιά υλοποίησης, αφού ήδη ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής (φωτό), έχει παρουσιάσει στο Υπουργικό Συμβούλιο τα βασικά σημεία του νέου νομοσχεδίου.

Μέσω της υιοθέτησης των προτάσεων καινοτομίας το υπουργείο Υποδομών αποσκοπεί να καλύψει το κενό που εμφανίζεται σε μεγάλα έργα, αφού, παρότι η χρηματοδότησή τους μπορεί να εξασφαλιστεί άμεσα από κοινοτικούς πόρους, δεν είναι έτοιμα να δημοπρατηθούν. Στο πλαίσιο αυτό το κενό θα καλύπτεται μέσω της τεχνογνωσίας του ιδιωτικού τομέα και σε επίπεδο σχεδιασμού έργων, αλλά και στην απόδοσή της ως «μνήμη» στον δημόσιο τομέα προκειμένου να αποφευχθούν λάθη που σταθερά γίνονταν όταν σχεδιάζονταν και δημοπρατούνταν έργα στη χώρα.