Μπαράζ αγοραπωλησιών, με βασικό παίκτη στην επιχειρηματική σκακιέρα τη Vivartia, καταγράφεται τους τελευταίους μήνες στην εγχώρια αγορά γαλακτοκομικών προϊόντων, η αξία της οποίας υπολογίζεται σε 1,3 δισ. ευρώ ετησίως.

Ετσι, μετά την εξαγορά της Vivartia, μητρική της γαλακτοβιομηχανίας ΔΕΛΤΑ, από το αμερικανικό fund, CVC Capital Partners, αλλά και την απόκτηση του πλειοψηφικού πακέτου της ΔΩΔΩΝΗ, την περασμένη εβδομάδα ανακοινώθηκε η πώληση της συμμετοχής που κατείχε η ΔΕΛΤΑ στη ΜΕΒΓΑΛ, ήτοι 43,2%, στην οικογένεια Χατζάκου.

Το τίμημα της συναλλαγής ανήλθε στο ποσό των 25,863 εκατ. ευρώ και η αξία πώλησης είναι 85% πάνω από τη λογιστική αξία (book value) που είχε η εταιρία ΔΕΛΤΑ στα βιβλία της. Οπως σημειώνεται δε σε σχετική ανακοίνωση της Vivartia, η πώληση θα ενισχύσει τη χρηματοοικονομική θέση της ΔΕΛΤΑ και θα εξυπηρετήσει περαιτέρω επενδυτικές κινήσεις της.

Αν και η ΔΕΛΤΑ επί χρόνια προσπαθούσε να αποκτήσει τον έλεγχο της ΜΕΒΓΑΛ, φαίνεται ότι το αμερικανικό fund είχε άλλες βλέψεις «ποντάροντας» στη ΔΩΔΩΝΗ. Αλλωστε, όταν τον Απρίλιο έγινε γνωστό το deal με την SI Foods Holding, μέχρι τότε βασικό μέτοχο της ηπειρωτικής γαλακτοβιομηχανίας, είχε αναφερθεί ότι στόχος της συνεργασίας είναι η περαιτέρω ανάπτυξη στην κατηγορία των τυροκομικών προϊόντων, καθώς και σε άλλες κατηγορίες τροφίμων μέσω επενδύσεων και πιθανών εξαγορών τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.

Αλλωστε, η ΔΩΔΩΝΗ είναι ηγέτις σε πωλήσεις επώνυμης Φέτας ΠΟΠ (τομέας στον οποίο υστερεί η ΔΕΛΤΑ), ενώ από το 2012, που ιδιωτικοποιήθηκε με την πώληση των μετοχών της στην SI Foods Ltd, έχει επιτευχθεί σημαντική αναδιοργάνωση της εταιρίας, επενδύοντας σημαντικά κεφάλαια στην αναβάθμιση των εγκαταστάσεων, στην ανάπτυξη της οργανωτικής δομής και στην ενίσχυση των πωλήσεων και της εμπορικής παρουσίας της. Ολα αυτά συνετέλεσαν στον διπλασιασμό των πωλήσεών της, οι οποίες το 2019 άγγιξαν τα 107,6 εκατ. ευρώ, τα EBITDA διαμορφώθηκαν στα 9,99 εκατ. ευρώ και τα καθαρά κέρδη στα 2,25 εκατ. ευρώ, ενώ οι εξαγωγές της αντιπροσωπεύουν πλέον το 50% του τζίρου της, δεδομένου ότι δραστηριοποιείται σε περίπου 50 αγορές του εξωτερικού.

Ετσι, η ΔΩΔΩΝΗ θα ενισχύσει τη ΔΕΛΤΑ στο κομμάτι της φέτας και στη βελτίωση της θέσης της στη Βόρεια Ελλάδα, ενώ αντίστοιχα η θυγατρική της Vivartia, μέσω του ισχυρού δικτύου διανομής γάλακτος που διαθέτει, θα μπορέσει να ενισχύσει την παρουσία των υπόλοιπων προϊόντων της ΔΩΔΩΝΗ, όπως το γιαούρτι. 

Μεγάλα σχέδια

Στο μέτωπο της ΜΕΒΓΑΛ, μετά την αποχώρηση της ΔΕΛΤΑ από το μετοχικό της σχήμα, η οικογένεια Χατζάκου με το επαναποκτηθέν ποσοστό της, 43,2%, γίνεται και πάλι κυρίαρχη στην εταιρία που ίδρυσε το 1950 ο Κωνσταντίνος Χατζάκος, πατέρας της Μαίρης Χατζάκου. Μάλιστα, στην εταιρία εισέρχεται δυναμικά ο αεικίνητος επιχειρηματίας Σπύρος Θεοδωρόπουλος, ο οποίος, μετά την πρόσφατη πώληση της Chipita στη Mondelez, αποκτά το 21,6% της βορειοελλαδίτικης γαλακτοβιομηχανίας, ήτοι το μισό ποσοστό των μετοχών που πούλησε η ΔΕΛΤΑ, και αποκτά θέση στο διοικητικό συμβούλιό της ως μη εκτελεστικός αντιπρόεδρος.

Ετσι, η οικογένεια Χατζάκου με συνολικό ποσοστό στη ΜΕΒΓΑΛ που ανέρχεται πλέον στο 65%, έχοντας στο πλευρό της έναν ισχυρό «σύμμαχο», τον κ. Θεοδωρόπουλο, περνά σε μια νέα εποχή και είναι έτοιμη να ξεδιπλώσει το επενδυτικό της πλάνο ύψους 20 εκατ. ευρώ για την περίοδο 2020-2025 με στόχο την περαιτέρω ανάπτυξή της. Σε πρώτο πλάνο και για τη βορειοελλαδίτικη εταιρία η φέτα, καθώς έχει ήδη ξεκινήσει τη δημιουργία νέας γραμμής παραγωγής στον κλάδο της τυροκόμησης (φέτα), η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί μες στην επόμενη διετία. Αλλωστε, μετά τη συμφωνία με τις πιστώτριες τράπεζες, τα δάνειά της έχουν αναδιαρθρωθεί και ο κ. Θεοδωρόπουλος μετά την πώληση της Chipita έχει πλέον καλύτερη ρευστότητα που θα επιτρέψει τη χρηματοδότηση επενδύσεων. Σημειώνεται ότι το 2019 η ΜΕΒΓΑΛ κατέγραψε κύκλο εργασιών ύψους 113,66 εκατ. ευρώ, ενώ το 2020 φαίνεται ότι έκλεισε με θετικό πρόσημο.

Στο μεταξύ, σε θέση μάχης βρίσκονται οι υπόλοιποι βασικοί παίκτες της εγχώριας γαλακτοκομικής αγοράς. Ο leader στην αγορά γάλακτος, η «Ελληνικά Γαλακτοκομεία» των αδερφών Σαράντη με το brand ΟΛΥΜΠΟΣ, ο οποίος στο παρελθόν είχε εκδηλώσει ενδιαφέρον τόσο για τη ΔΩΔΩΝΗ όσο και για τη ΔΕΛΤΑ, επικεντρώνεται στην ενίσχυση της παρουσίας του στις διεθνείς αγορές, αλλά και στη διεύρυνση του χαρτοφυλακίου του με νέα προϊόντα, δεδομένου ότι έχει αποκτήσει το νερό «Δουμπιά» και την εταιρία αναψυκτικών Κλιάφα.

Αντίστοιχα, οι δύο άλλοι μεγάλοι παίκτες, ΦΑΓΕ και Κρι Κρι, εστιάζουν την προσοχή τους στο γιαούρτι, τόσο εντός όσο και εκτός συνόρων.