Η Σουηδία αρνήθηκε να ακολουθήσει τη στρατηγική άλλων ευρωπαϊκών χωρών, υποστηρίζοντας ότι τα δρακόντεια μέτρα που εφαρμόστηκαν αλλού δεν είναι βιώσιμα και θα έπλητταν την οικονομία.

Φαίνεται, όμως, ότι η σκανδιναβική χώρα «έχασε» και στα δύο πεδία «μάχης», καθώς οι επιλογές της στοίχισαν χιλιάδες ζωές και, όπως δείχνουν τα στοιχεία, δεν κατάφερε να γλιτώσει από τις οικονομικές συνέπειες του κορονοϊού.

Η Σουηδία, με πληθυσμό 10 εκατομμυρίων ανθρώπων, έχει καταγράψει 3.460 θανάτους από τον κορονοϊό (147 μόνο χθες), τριπλάσιος αριθμός από τις γειτονικές Δανία, Φινλανδία και Νορβηγία (με πληθυσμό 15 εκατομμυρίων). Η χώρα κράτησε ανοιχτά καταστήματα και υπηρεσίες, ωστόσο η οικονομία της δεν ξέφυγε από την πανδημία, καθώς μοιραία η καταναλωτική συμπεριφορά των πολιτών και το «κλίμα» άλλαξαν.

Οπως αναφέρει ρεπορτάζ της οικονομικής εφημερίδας «Financial Times», η Σουηδία σε σχέση με το μεγαλύτερο τμήμα της Ε.Ε. είχε μεν καλύτερες οικονομικές επιδόσεις τον Μάρτιο (μεταβολή ΑΕΠ 0,3%, ενώ ο μέσος όρος της ευρωζώνης ήταν -3,8%), αλλά οι προβλέψεις για το ΑΕΠ του έτους είναι κακές. Η κεντρική τράπεζα της χώρας βυθίζει περισσότερο και από την Κομισιόν το σουηδικό ΑΕΠ στο 7%-10%, ενώ δίνει και πρόβλεψη αυξημένης ανεργίας, περί το 9%-10,4%. Ταυτόχρονα, η πρόβλεψη της Κομισιόν για τη Σουηδία την τρέχουσα χρονιά είναι συρρίκνωση της οικονομίας κατά 6%.

«Είναι νωρίς να πούμε αν η Σουηδία τα πήγε καλύτερα από άλλους. Στο τέλος πιστεύω ότι είναι το ίδιο», επισήμανε η πρώην αντιπρόεδρος της τοπικής τράπεζας Riksbank, Κριστίνα Νίμαν.

 Αν και στη χώρα δεν μπήκε «λουκέτο» στα μαγαζιά και δεν άλλαξε ιδιαίτερα η καθημερινότητα των πολιτών, καθώς δεν τέθηκαν σε καραντίνα, η κυβέρνηση συνέστησε αποφυγή συνωστισμού και αχρείαστων μετακινήσεων, κάτι που οδήγησε σε μείωση της κατανάλωσης. Οι «Financial Times» σημειώνουν ότι τα στοιχεία από τη χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς, των πιστωτικών καρτών και των εστιατορίων δείχνουν μεγάλες πτώσεις τζίρου. Ενας ακόμη λόγος για την κακή οικονομική επίδοση είναι ότι η Σουηδία είναι μια μικρή, ανοιχτή οικονομία με μεγάλη αυτοκινητοβιομηχανία. Η Volvo Group και η Volvo Cars αναγκάστηκαν να σταματήσουν την παραγωγή για πολλές εβδομάδες, όχι λόγω των μέτρων περιορισμού, αλλά εξαιτίας των δυσκολιών στην αλυσίδα εφοδιασμού της Ευρώπης.

Κρίνεται όμως ότι, έστω και πενιχρά, τα εισοδήματα αυτά ήταν μεγαλύτερα από τα μηδενικά των επιχειρήσεων που έκλεισαν λόγω της γενικής καραντίνας που εφαρμόστηκε σε άλλες χώρες. Οι αναλυτές προβλέπουν πως τα οικονομικά αποτελέσματα της Σουηδίας θα είναι το ίδιο αρνητικά με των ΗΠΑ και της Γερμανίας (με πτώση του ΑΕΠ κατά 6,5%), ωστόσο καλύτερα από της Νορβηγίας, της Δανίας και της Φινλανδίας (πτώση στο ΑΕΠ 9%-10%), χώρες που επέβαλαν μέτρα περιορισμού και αυτοαπομόνωσης.