Με μελανά χρώματα περιέγραψε ο Κυριάκος Μητσοτάκης την κατάσταση που επικρατεί στον ευαίσθητο χώρο της Παιδείας. 

Μιλώντας σε μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας που συμμετείχαν σε εκδήλωση με θέμα: «Προκλήσεις και προοπτικές στην Ανώτατη Παιδεία», που διοργάνωσε η Νέα Δημοκρατία, ο κ. Μητσοτάκης ξεδίπλωσε μεγάλο μέρος από τις προγραμματικές προτάσεις του κόμματός του για την Παιδεία, την οποία, όπως είπε θεωρεί «μηχανή ανάπτυξης» και «γι’ αυτό πρέπει να συνδεθεί με την οικονομία».

Η Παιδεία είναι η καρδιά της Δημοκρατίας και χτυπάει σωστά μόνο όταν ο παλμός της δημόσιας ζωής είναι ζωηρός και υγιής, επεσήμανε ο πρόεδρος της ΝΔ, χαρακτηρίζοντας «πολιτική παρακμή» τα όσα διαδραματίζονται στο δημόσιο βίο της χώρας το τελευταίο διάστημα.

Οπως είπε ο Κ. Μητσοτάκης «οι δυνάμεις αυτές επιχειρούν να ελέγξουν τους χώρους του πανεπιστημίου με τη βία. Να αποτρέψουν την ελεύθερη έκφραση με τη βία. Να επιβάλλουν αποφάσεις με τη βία. Να σπείρουν το φόβο σε όποιον διαφωνεί μαζί τους με τη βία. Το λέω επίσης με γνώση του δημοκρατικού αισθήματος της πανεπιστημιακής κοινότητας».

Υπενθυμίζοντας ότι «στα δύσκολα σκοτεινά χρόνια που έχει περάσει ο τόπος, τα πανεπιστήμια και τα σχολεία ήταν τα ξύλινα τείχη της Δημοκρατίας» και πως έρχεται, άλλωστε, σε λίγες εβδομάδες η επέτειος της εξέγερσης του Πολυτεχνείου.

Ο πρόεδρος της ΝΔ επεσήμανε ότι όσα συμβαίνουν στη χώρα το τελευταίο διάστημα δημιουργούν μια εικόνα πολιτικής παρακμής.

«Υπουργοί λένε πρωτοφανή πράγματα ο ένας για τον άλλο. Ενώ η κυβέρνηση πολιτεύεται με κυνισμό και διγλωσσία. Ο συγκυβερνήτης απειλεί ότι θα ρίξει μία κυβέρνηση στην οποία δίνει χρόνο για να ολοκληρώσει το εγχείρημα για το οποίο λέει ότι θα την ρίξει. Αυτό παραπέμπει σε έναν κυνικό συνεταιρισμό εξουσίας. Όλα αυτά σε μια βαριά κοινωνικο-οικονομική ατμόσφαιρα όπου η υπερφορολόγηση φέρνει φτωχοποίηση και η γενίκευση της ανομίας προκαλεί παντού ανασφάλεια. Κάτι που βλέπουμε, βεβαίως, και στα προαύλια και στις αίθουσες των πανεπιστημίων, τα οποία όχι μόνο στερούνται πόρους, αλλά είναι παραδομένα σε συμμορίες. Κάτι που ανάγκασε τελικά τους ακαδημαϊκούς δασκάλους να πάρουν το νόμο στα χέρια τους για να προασπίσουν το δημόσιο πανεπιστήμιο».

Ο πρόεδρος της ΝΔ επανέλαβε ότι μόνο η Παιδεία είναι μηχανή ανάπτυξης. «Γι’ αυτό πρέπει να συνδεθεί με την οικονομία. Είναι επίσης πυξίδα, αφού είναι η έρευνα, η γνώση και η καινοτομία που ορίζουν την κατεύθυνση στην οποία πρέπει να κινηθούμε». Διευκρίνισε δε πως «όταν μιλάμε για ανώτατη παιδεία μιλάμε για δημόσια ανώτατη παιδεία» και πρόσθεσε: «Ασφαλώς και η Νέα Δημοκρατία θα αγωνιστεί με όλες της τις δυνάμεις για την αλλαγή του άρθρου 16 του Συντάγματος. Έτσι ώστε να μπορούν επιτέλους να δημιουργηθούν μη κρατικά πανεπιστήμια και στη χώρα μας. Όμως η καρδιά της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης χτυπά και θα χτυπά στο δημόσιο πανεπιστήμιο».

Τόνισε δε ότι «το δημόσιο πανεπιστήμιο πρέπει να στηριχθεί, να αναβαθμιστεί και να ενισχυθεί. Πρέπει επιτέλους να γεφυρώσει το σημερινό χάσμα μεταξύ της παρεχόμενης εκπαίδευσης και των αναγκών μιας αγοράς εργασίας που αλλάζει διαρκώς».

«Γαβρόγλου και Τσίπρας μας πάνε στα χαμηλά της δεκαετίας του ’80»

Ο πρόεδρος της ΝΔ κατηγόρησε τον υπ. Παιδείας και τον πρωθυπουργό για οπισθοδρόμηση.

«Οι κύριοι Γαβρόγλου και Τσίπρας μάς πάνε πίσω στα χαμηλά της δεκαετίας του ’80: Η εκλογή πρυτάνεων από ξεχωριστά ψηφοδέλτια αναστατώνει τη ζωή στα Α.Ε.Ι με μόνο στόχο τον κομματικό έλεγχο του ΣΥΡΙΖΑ. Η αξιολόγηση ουσιαστικά ακυρώθηκε με την υποβάθμιση της Αρχής Διασφάλισης Ποιότητας και με το bullying που έζησαν οι καταξιωμένοι επιστήμονες του εξωτερικού οι οποίοι κλήθηκαν να βοηθήσουν με τις ιδέες τους. Τα μεταπτυχιακά προγράμματα αντί για εργαλείο ανάπτυξης, αλλά και εσόδων, μένουν αλυσοδεμένα από συνεχή αντικίνητρα προς τους διδάσκοντες».

«Πανεπιστήμια έγιναν γιάφκες κουκουλοφόρων»

Επεσήμανε μάλιστα ότι «η καθημερινότητα στις Σχολές, μάς απειλεί και μας προσβάλλει όλους: Στην ΑΣΟΕΕ, στο Πολυτεχνείο, στο Αριστοτέλειο και σε πολλά ακόμη πανεπιστήμια, χώροι που έχουν καταληφθεί έχουν γίνει επίσημα γιάφκες κουκουλοφόρων. Οι «Ρουβίκωνες» έφτασαν στο σημείο να καταλαμβάνουν και να έχουν μάλιστα το θράσος και να το ανακοινώνουν, γραφεία μέσα στη Φιλοσοφική. Και κάθε τόσο, οι καθηγητές και οι φοιτητές υφίστανται επιθέσεις από τραμπούκους ή εμποδίζονται στο έργο τους από κάθε είδους παρανόμους».

Οπως τόνισε ο κ. Μητσοτάκης, σε όλα αυτά, η κυβέρνηση «απαντά με μία απαράδεκτη διάταξη για το άσυλο και με το κατάπτυστο πόρισμα Παρασκευόπουλου».

«Εικόνες ντροπής στο γραφείο Γαβρόγλου»

Ο πρόεδρος της ΝΔ στηλίτευσε την εισβολή φοιτητών στο γραφείο του υπ. Παιδείας.

«Χθες είχαμε μια ακόμα εικόνα ντροπής, με τα όσα συνέβησαν στο γραφείο του κ. Γαβρόγλου. Η εικόνα νέων ανθρώπων, που φέρονταν χωρίς ίχνος σεβασμού και αίσθησης δημοκρατικής συνείδησης, ήταν σοκαριστική για όλους μας και άκρως ανησυχητική. Και η εικόνα του υπουργού ενός κόμματος που όλα αυτά τα χρόνια εξέθρεψε τέτοια φαινόμενα, ήταν απογοητευτική και ντροπιαστική για τον ίδιο, ασχέτως αν δεν έδειξε καν να το αντιλαμβάνεται».

Οπως είπε ο πρόεδροςτηςΝΔ «ξέρω ότι δεν υπάρχουν εύκολες λύσεις. Πρέπει όμως να αντιδράσουμε όλοι, πολιτεία, γονείς, εκπαιδευτικοί, φοιτητές, με σθένος σε αυτά τα φαινόμενα. Και δική μου δέσμευση είναι να χτίσουμε μια κοινωνία όπου το δίκιο δεν θα το έχει αυτός που φωνάζει πιο δυνατά. Θα ακούγονται όλοι και θα προστατεύονται όλοι. Δεν υπάρχει, πρόοδος χωρίς γνώση, ούτε και γνώση χωρίς ελευθερία και προσωπική ασφάλεια. Πρόκειται για δημοκρατικό δικαίωμα που πάει να ποδοπατηθεί στα πανεπιστήμια με την Πολιτεία να απέχει. Δικαίωμα που εμείς θα το αποκαταστήσουμε».

«Ενιωσα οργή διαβάζοντας την επιστολή φοιτητών του ΑΠΘ»

Ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης τόνισε ακόμη: «Ένιωσα οργή όταν διάβασα την επιστολή των φοιτητών της Φιλοσοφικής του ΑΠΘ. Νέοι άνθρωποι, νέοι επιστήμονες οι οποίοι, όπως αναφέρουν: «έχουν κουραστεί από τη συνεχή υποτίμηση των σπουδών τους, από τον φόβο να κυκλοφορήσουν σε έναν χώρο που αποτελεί το δεύτερο σπίτι τους, από την εξαθλίωση της Σχολής τους σε επίπεδα τριτοκοσμικής χώρας.»» και διερωτήθηκε: «Τι απαντάει η επίσημη Πολιτεία σε αυτούς τους νέους ανθρώπους; Ότι πρέπει μόνοι τους, λέει, να διεκδικήσουν τους χώρους και την ακαδημαϊκή ειρήνη. Κι ότι πρέπει να τα βρουν οι ίδιοι με τους Ρουβίκωνες. Αυτά λέει ο κ. Γαβρόγλου. Και δεν αντιλαμβάνεται πως όσα λέει τον καθιστούν περίγελο σε οποιοδήποτε σοβαρό άνθρωπο εντός ή εκτός της ακαδημαϊκής κοινότητας».

Αδιαπραγμάτευτη προτεραιότητα η πάταξη της ανομίας στα Πανεπιστήμια

Θα το ξαναπώ και σήμερα όσο πια ξεκάθαρα μπορώ: H πάταξη της πρωτοφανούς ανομίας στα πανεπιστήμια, η ασφάλεια των ακαδημαϊκών χώρων και η ποιοτική αναβάθμιση της ακαδημαϊκής καθημερινότητας αποτελεί για εμένα αδιαπραγμάτευτη προτεραιότητα. Είναι αδιανόητο να υπάρχει παντού στη χώρα μας ελευθερία έκφρασης και ο μόνος χώρος που να απαγορεύεται να εκφράσει κανείς τις απόψεις του να είναι τα ελληνικά πανεπιστήμια. Το άσυλο υπάρχει για να προστατεύει τις ιδέες και όχι εγκληματίες με ναρκωτικά και μολότοφ. Τα αμφιθέατρα είναι χώρος γνώσης και διαλόγου, όχι τραμπουκισμών και βίας. Σε μια ευρωπαϊκή δημοκρατία, όπου τα ατομικά δικαιώματα διασφαλίζονται πλήρως, η παρακαταθήκη του ακαδημαϊκού ασύλου δεν μπορεί να γίνει αντικείμενο πολιτικής κατάχρησης και ιστορικής διαστρέβλωσης. Γι’ αυτό και το άσυλο με τη σημερινή του μορφή θα καταργηθεί. Ως εδώ !

«Θέλουμε πανεπιστήμια όπου φοιτητές και καθηγητές δεν θα φοβούνται. Θέλουμε πανεπιστήμια για τα οποία δεν θα ντρεπόμαστε. Εγγυώμαι προσωπικά ότι στο δημόσιο πανεπιστήμιο δεν θα υπάρχει κανείς χώρος υπό κατάληψη. Οι συμμορίες που σήμερα τα λυμαίνονται θα εξοβελιστούν από αυτά. Αυτήν τη δουλειά θα την κάνει η οργανωμένη πολιτεία και όχι κάποιο – εντός εισαγωγικών – ρωμαλέο φοιτητικό κίνημα».

Το τελευταίο επικίνδυνο πείραμα της κυβέρνησης

Ο Κ. Μητσοτάκης επεσήμανε ότι «το τελευταίο επικίνδυνο πείραμα της κυβέρνησης είναι η χωρίς αξιολόγηση αφομοίωση των τεχνολογικών ιδρυμάτων στα πανεπιστήμια».

Οπως είπε, αντί της αναβάθμισης με κριτήρια ακαδημαϊκά και σοβαρή μελέτη, το Υπουργείο Παιδείας επιλέγει να συρρικνώσει τον τεχνολογικό τομέα, επιβαρύνοντας και με πρόσθετα προβλήματα τα ιδρύματα που τον υποδέχονται. Πώς; Παζαρεύοντας με συντεχνιακά και τοπικά συμφέροντα. Σκεφτείτε ότι με έναν νόμο αφομοιώνονται τα Τ.Ε.Ι. Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας σε 3 διαφορετικά Πανεπιστήμια και δημιουργούνται 4 Τμήματα στην Λαμία, 8 στα Ψαχνά Ευβοίας, που εντάσσονται στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και άλλα 4 σε Θήβα, Καρπενήσι και Άμφισσα, που εντάσσονται στο Γεωπονικό Αθηνών. Συμπέρασμα; Σχεδιασμός μηδέν, αποφάσεις σπασμωδικές, και αντιεπιστημονικές. Που εργαλειοποιούν την Παιδεία στο όνομα κομματικών ρουσφετιών και ταπεινών επιδιώξεων».

Ξεκαθάρισε ότι «με την πολιτική αυτή, έχουμε ανοιχτό μέτωπο για λόγους πολιτικούς, εκπαιδευτικούς, αλλά και ηθικούς» αλλλά «οφείλουμε, να είμαστε και ρεαλιστές απέναντι σε ένα αρνητικό τετελεσμένο. Καθώς μάλιστα έχει δυστυχώς προχωρήσει η συγχώνευση τόσο μεγάλων ιδρυμάτων, θα πρέπει να βρούμε μια λύση και να μην προσπαθήσουμε να διορθώσουμε ένα λάθος, με ένα ακόμη λάθος. Καθηγητές και σπουδαστές δεν πρέπει να ταλαιπωρηθούν εκ νέου».

Κατά τον κ. Μητσοτάκη «χρειαζόμαστε, συνεπώς, μία δέσμη παρεμβάσεων εξορθολογισμού της κατάστασης. Ένα στρατηγικό σχέδιο, που θα επαναθεμελιώνει την τεχνολογική εκπαίδευση με επίκεντρο τη διασύνδεση με την αγορά εργασίας και με τα νέα αντικείμενά της. Και το οποίο θα κατατείνει, τελικά, σε αυτά που λέγονται «Πανεπιστήμια Εφαρμοσμένων Επιστημών». Ένα τέτοιο σχέδιο δεν μπορεί να προκύψει βέβαια από κάποια, αποκομμένη από το ακαδημαϊκό περιβάλλον, κυβερνητική πρωτοβουλία. Θα πρέπει να προκύψει μέσα από τα ίδια τα Ιδρύματα, την ΑΔΙΠ και βέβαια, με βασικούς αρωγούς εσάς τους ίδιους. Είναι και δικό σας έργο να προτείνετε τον εξορθολογισμό του ακαδημαϊκού χάρτη και τους τρόπους ενδυνάμωσης της τεχνολογικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα».