Η ΕΟ του ΚΚΕ αναφέρει ότι «σε απάντηση στην ερώτηση που κατέθεσε η Ευρωκοινοβουλευτική Ομάδα του ΚΚΕ για το ζήτημα της εκρηκτικής αύξησης των ενοικίων που ταλανίζει τις εργατικές λαϊκές οικογένειες και της απογείωσης των εμπορικών αξιών των κατοικιών, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επιμένει να παρουσιάζει το “φαρμάκι” για “φάρμακο”, ενώ αποφεύγει να απαντήσει στα καίρια ζητήματα που απασχολούν την εργατική-λαϊκή οικογένεια».

«Ο αρμόδιος επίτροπος P. Gentiloni επιχειρεί να διασκεδάσει τις εντυπώσεις κάνοντας λόγο για μέτρα της ΕΕ για “προστασία της κύριας κατοικίας”. Τη στιγμή που ακριβώς λόγω της εφαρμογής των κατευθύνσεων της ΕΕ και με ευθύνη όλων διαδοχικά των αστικών κυβερνήσεων της χώρας την τελευταία δεκαετία, έχει μεθοδευμένα καταργηθεί ακόμα και η ελάχιστη προστασία της λαϊκής κατοικίας, με αποκορύφωμα τον πτωχευτικό κώδικα που ψήφισε η κυβέρνηση της ΝΔ, που μετατρέπει τους εργαζόμενους σε νοικάρηδες στα σπίτια τους. Ενδεικτικό εξάλλου της κατάστασης που επικρατεί όσον αφορά την “προστασία” των κατοικιών είναι ότι από 1η Σεπτεμβρίου ως 31 Δεκεμβρίου 2022 προγραμματίζονται 9.000 πλειστηριασμοί. Στην ίδια κατεύθυνση εξάλλου κινούνται και οι πρόσφατες προτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που προβλέπουν τις εξαγορές κατοικιών από τράπεζες και funds στις δευτερογενείς αγορές και “εξώσεις με εγγυημένη μεταστέγαση” αναφέρει η ΕΟ του ΚΚΕ.

«Ο επίτροπος Gentiloni μας …ενημερώνει ακόμη ότι “θα προκύψουν οφέλη” από τα προγράμματα βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης των κτιρίων, χωρίς να διευκρινίζει ποιον αφορούν αυτά τα οφέλη. Οι “πράσινοι” στόχοι που ευαγγελίζεται η ΕΕ αφορούν τις επιδιώξεις των επιχειρηματικών ομίλων για την επένδυση των υπερσυσσωρευμένων κεφαλαίων σε νέα πεδία κερδοφορίας. Την ίδια ώρα, για τους εργαζόμενους σημαίνουν νέα “πράσινα” χαράτσια. Σε αυτό το πλαίσιο, προγράμματα όπως το “Εξοικονομώ” στην Ελλάδα λειτουργούν εκβιαστικά απέναντι σε χιλιάδες λαϊκά νοικοκυριά που καλούνται να επιλέξουν αν θα πληρώσουν τα τεράστια ποσά της ενεργειακής αναβάθμισης ή αν θα πληρώσουν το τεράστιο, τεχνητά διογκωμένο “πράσινο” ενεργειακό κόστος λόγω των πανάκριβων φυσικού αερίου κι ΑΠΕ. Στο ίδιο αποτέλεσμα οδηγούν και οι ευρωενωσιακές επιδοτήσεις που προωθεί η κυβέρνηση για “αντικατάσταση ενεργοβόρων συσκευών” όπου τα εργατικά-λαϊκά νοικοκυριά που αδυνατούν να αποπληρώσουν τους υπέρογκους λογαριασμούς ρεύματος και να καλύψουν το κόστος των καυσίμων της “πράσινης μετάβασης”, καλούνται να προβούν σε πανάκριβες κι απρόσιτες αγορές νέων συσκευών στο όνομα μιας ανεπαρκέστατης επιδότησης, με στόχο να “ταΐσει” και πάλι την κερδοφορία των επιχειρηματικών ομίλων. Ενδεικτικό είναι επίσης και το μεγάλο αδιέξοδο των νεοεισαχθέντων φοιτητών και των οικογενειών τους στην ανεύρεση φοιτητικής στέγης με τα πανάκριβα ενοίκια, τις ανύπαρκτες ή ελάχιστες κι απαρχαιωμένες φοιτητικές εστίες» προσθέτει η ΕΟ του ΚΚΕ και καταλήγει:

«Κόντρα στα σχέδια ΕΕ-κυβερνήσεων-κεφαλαίου που θέλουν την κατοικία απλησίαστο εμπόρευμα, ο λαός μπορεί να διεκδικήσει άμεση ανακούφιση και απαλλαγή από το βραχνά των χρεών, για την κατάργηση των πλειστηριασμών στην α’ και β’ εργατική λαϊκή κατοικία, των “πράσινων” φόρων, του ΕΝΦΙΑ, πλαφόν στα φοιτητικά ενοίκια, άτοκα δάνεια στα νέα ζευγάρια καθώς κι έναν ολοκληρωμένο στεγαστικό σχεδιασμό με ευθύνη του κράτους. Αναδεικνύεται η ανάγκη για φτηνή και ποιοτική κατοικία για τα εργατικά λαϊκά νοικοκυριά που σήμερα προσκρούει και καταπνίγεται από την καπιταλιστική αγορά και την εξυπηρέτηση της κερδοφορίας των ομίλων».

Γ.Μ.

Ακολουθούν τα κείμενα της Ερώτησης της Ευρωκοινοβουλευτικής Ομάδας του ΚΚΕ και της απάντησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής:

«Ερώτηση με αίτημα γραπτής απάντησης E-000517/2022

Αποκαλυπτικά είναι τα στοιχεία της Eurostat, με βάση τα οποία το 2019 στην Ελλάδα το 62,1% των ενοικιαστών δαπάνησε άνω του 50% του διαθέσιμου εισοδήματός τους για το κόστος στέγασης. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο πρόσφατα ενέκρινε δύο προτάσεις της Επιτροπής που εντείνουν τα αδιέξοδά τους. Η μία για την εξαγορά κατοικιών από τράπεζες και funds στη δευτερογενή αγορά και η δεύτερη για εξώσεις στο όνομα της «εγγυημένης μεταστέγασης».

ΕΕ και ελληνικές κυβερνήσεις πολυδιαφημίζουν «λύσεις» όπως το «Εξοικονομώ» στη χώρα μας, όμως, οι επιδοτήσεις αποτελούν «δόλωμα» για το βίαιο εξαναγκασμό εκατοντάδων χιλιάδων λαϊκών νοικοκυριών σε δυσθεώρητες δαπάνες, ώστε να πετύχουν ικανοποιητική αξιολόγηση στα ενεργειακά πιστοποιητικά, με τον εκβιασμό να εκμηδενιστεί η αξία της ακίνητης περιουσίας τους, ζώντας και για τα επόμενα χρόνια σε ακατάλληλο σπίτι.

Ερωτάται η Επιτροπή, πώς αιτιολογεί:

1. το γεγονός ότι η υλοποίηση της στρατηγικής της «πράσινης μετάβασης», των ευρωενωσιακών προγραμμάτων τύπου «Εξοικονομώ» και «Fit for 55» έχει προκαλέσει περαιτέρω αύξηση τιμών στις πρώτες ύλες κατασκευών, στις τιμές και στα ενοίκια, που θα επιβαρύνουν ακόμη περισσότερο το εξανεμισμένο λαϊκό εισόδημα;

2. το γεγονός ότι η επιζήμια για τον λαό στρατηγική που εφαρμόζουν ΕΕ και κυβερνήσεις έχει σαν αποτέλεσμα να υπονομεύεται το δικαίωμα στην εξασφάλιση φθηνής ασφαλούς κατοικίας για όλες τις λαϊκές οικογένειες, ενώ οι πλειστηριασμοί απελευθερώνονται και όλο και περισσότερο λαϊκές κατοικίες παραδίδονται στα χέρια τραπεζών και ιδιωτικών funds;

E-000517/2022

Απάντηση του κ. Gentiloni εξ ονόματος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής

Η Επιτροπή, στο πλαίσιο της έκθεσης του 2020 για την Ελλάδα, χαρακτήρισε την οικονομική προσιτότητα της στέγασης και την ενεργειακή φτώχεια ως σημαντικά προβλήματα. Η τρέχουσα αύξηση των τιμών της ενέργειας, η οποία οφείλεται στις παγκόσμιες τιμές του φυσικού αερίου και στην αύξηση της ζήτησης ενέργειας, καταδεικνύει τα οφέλη που θα προκύψουν από τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης των κτιρίων όσον αφορά τη μείωση του κόστους θέρμανσης και ψύξης. Με αυτό τον τρόπο αναμένεται ότι τα ευάλωτα νοικοκυριά θα επωφεληθούν περισσότερο, καθώς ξοδεύουν μεγαλύτερο μερίδιο των εσόδων τους σε αυτές τις δαπάνες. Λαμβανομένης υπόψη της τρέχουσας κατάστασης, η ανακοίνωση REPowerEU της Επιτροπής(2) υπογραμμίζει τη σημασία των μέτρων ενεργειακής απόδοσης για τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας και του σχετικού κόστους.

Από το 2010, η Ελλάδα έθεσε σε εφαρμογή διάφορους μηχανισμούς με στόχο την προστασία της κύριας κατοικίας των ευάλωτων οφειλετών. Ο νόμος 3869/2010 περί αφερεγγυότητας των νοικοκυριών θέσπισε ένα πλαίσιο αφερεγγυότητας φυσικών προσώπων, το οποίο απάλλαξε τις εν λόγω κατοικίες από τη ρευστοποίηση. Επιπλέον, τέθηκε σε εφαρμογή ένα μόνιμο καθεστώς αφερεγγυότητας φυσικών προσώπων με τον προσφάτως θεσπισθέντα κώδικα για τη ρύθμιση οφειλών και παροχή δεύτερης ευκαιρίας(3): οι επιλέξιμοι ευάλωτοι οφειλέτες προστατεύονται από μηχανισμό πώλησης και επαναμίσθωσης όσον αφορά τη διατήρηση του δικαιώματος χρήσης της κύριας κατοικίας τους στο πλαίσιο διαδικασιών εκτέλεσης».