Εντονη κινητικότητα παρατηρείται τις τελευταίες ημέρες στις εγχώριες γαλακτοβιομηχανίες, με συμφωνίες εξαγοράς, αλλά και νέες συνεργασίες, προκειμένου να αυξήσουν το μερίδιό τους σε μια αγορά που ξεπερνά το 1,5 δισ. ευρώ ετησίως.

Εξάλλου, πρόκειται για έναν κλάδο που επιδεικνύει ισχυρές αντοχές, καθώς η πανδημία έχει στρέψει τους καταναλωτές σε έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής και προϊόντα όπως το γάλα, το γιαούρτι και το τυρί εντάσσονται καθημερινά στη διατροφή των Ελλήνων.

Εθνικός πρωταθλητής

Το διπλό «χτύπημα» του αμερικανικού fund CVC Capital Partners, αφενός, με την εξαγορά της Vivartia, μητρική της γαλακτοβιομηχανίας ΔΕΛΤΑ, και αφετέρου με την απόκτηση του πλειοψηφικού πακέτου της ΔΩΔΩΝΗ, αποδεικνύει ότι στόχος του είναι να αναδειχθεί σε… εθνικό πρωταθλητή. Αν και το ποσοστό που απέκτησε στη ΔΩΔΩΝΗ, καθώς και το τίμημα της συναλλαγής δεν έχουν γίνει ακόμα γνωστά, οι ιδιοκτήτες της SI Foods, μέχρι πρότινος βασικός μέτοχος της ΔΩΔΩΝΗ, παραμένουν ενεργοί μέτοχοι, διατηρώντας τη διοίκηση της εταιρίας, των θυγατρικών εταιριών και των λειτουργιών της.

Στόχος της συνεργασίας, σύμφωνα και με σχετική ανακοίνωση, είναι η περαιτέρω ανάπτυξη στην κατηγορία των τυροκομικών προϊόντων, καθώς και σε άλλες κατηγορίες τροφίμων μέσω επενδύσεων και πιθανών εξαγορών τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Στο πλαίσιο αυτό, ανοιχτό παραμένει το ενδεχόμενο η CVC Capital, είτε μόνη της είτε σε κοινό σχήμα με τη SI Foods Holding, να καταθέσει προσφορά για την απόκτηση του ποσοστού της ΜΕΒΓΑΛ, που δεν κατέχει η Vivartia.

Σημειώνεται ότι η ηπειρωτική γαλακτοβιομηχανία, η οποία είναι ηγέτις σε πωλήσεις επώνυμης Φέτας ΠΟΠ, ιδιωτικοποιήθηκε το 2012 με την πώληση των μετοχών της στην SI Foods Ltd, έναν επιχειρηματικό επενδυτικό όμιλο στον οποίο μετέχει και η Lime Capital Partners Ltd. Από την ιδιωτικοποίησή της έως σήμερα, οι υφιστάμενοι ιδιοκτήτες έχουν πετύχει σημαντική αναδιοργάνωση της εταιρίας, επενδύοντας σημαντικά κεφάλαια στην αναβάθμιση των εγκαταστάσεων, στην ανάπτυξη της οργανωτικής δομής και την ενίσχυση των πωλήσεων και της εμπορικής παρουσίας. Ολα αυτά συνετέλεσαν στον διπλασιασμό των πωλήσεών της, οι οποίες το 2019 άγγιξαν τα 107,6 εκατ. ευρώ, τα EBITDA διαμορφώθηκαν στα 9,99 εκατ. ευρώ και τα καθαρά κέρδη στα 2,25 εκατ. ευρώ, ενώ οι εξαγωγές της αντιπροσωπεύουν πλέον το 50% του τζίρου της, δεδομένου ότι δραστηριοποιείται σε περίπου 50 αγορές του εξωτερικού.

 » ΔΕΛΤΑ-DANONE

Στο μεταξύ, την περαιτέρω διείσδυσή της στην αγορά του γιαουρτιού επιδιώκει η ΔΕΛΤΑ, η οποία πριν από λίγες ημέρες ανακοίνωσε την έναρξη της συνεργασίας της με τη γαλλική Danone, αναλαμβάνοντας την παραγωγή του πρώτου στραγγιστού γιαουρτιού με προβιοτικά, Activia, στην Ελλάδα.

«Στις μέρες μας, τα μεγάλα brands γνωρίζουν πώς να κάνουν επιτυχείς συνεργασίες», σημείωσε ο εμπορικός διευθυντής της ΔΕΛΤΑ, Κωστής Βαλιάδης, συμπληρώνοντας ότι «ο συνδυασμός γνώσης, εμπειρίας και εξειδίκευσης μπορεί να δημιουργήσει καινοτομία στην αγορά και να προσφέρει μεγαλύτερη ικανοποίηση στις απαιτήσεις των Ελλήνων καταναλωτών, οι οποίοι αναζητούν και επιλέγουν όλο και περισσότερα προϊόντα που συνδυάζουν αυθεντική παραδοσιακή γεύση και καινοτομία».

Από την πλευρά του, ο market leader της Danone στην Ελλάδα, Διονύσης Τσάκωνας, επισήμανε ότι «ύστερα από πολύμηνες προσπάθειες και έρευνες, η Danone επιβεβαιώνει το ενδιαφέρον της για την ελληνική αγορά ξεκινώντας μια εξαιρετική συνεργασία με τη ΔΕΛΤΑ», υπογραμμίζοντας ότι «αυτό αποτελεί μόνο την αρχή ενός οράματος, το οποίο συνίσταται στο να κάνουμε το “Activia Στραγγιστό” το προϊόν-πρεσβευτή του ελληνικού γιαουρτιού και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες».

Αξίζει να σημειωθεί ότι η Danone διαθέτει παρουσία σε 120 αγορές, με ετήσιες πωλήσεις άνω των 24 δισ. ευρώ, εκ των οποίων το 52% προέρχεται από τα γαλακτοκομικά προϊόντα.

Αντίστοιχα, η ΔΕΛΤΑ, θυγατρική του ομίλου Vivartia, το 2019 παρουσίασε τζίρο ύψους 282,5 εκατ. ευρώ.

 » ΚΡΙ ΚΡΙ

Την ίδια ώρα, στην αγορά παγωτού ποντάρει η γαλακτοβιομηχανία ΚΡΙ ΚΡΙ για τη βελτίωση του μικτού περιθωρίου κέρδους, εφόσον ανακάμψουν οι πωλήσεις του.

Στην ανακοίνωση για τα οικονομικά αποτελέσματα του 2020 αναφέρει ότι οι πωλήσεις παγωτού μειώθηκαν κατά 9,6% στα 25,4 εκατ. ευρώ, παρά το γεγονός ότι ο κύκλος εργασιών της εταιρίας αυξήθηκε κατά 11,6% στα 126 εκατ. ευρώ ευνοούμενος από τις καλές επιδόσεις των γαλακτοκομικών προϊόντων (+18,2%). Αναλυτικά, στην εγχώρια αγορά η πτώση πωλήσεων περιορίστηκε σε 4,6% στο παγωτό, ενώ τα έσοδα στην αγορά γιαουρτιού ενισχύθηκαν κατά 12,9%.

«Καθώς το μικτό περιθώριο στο παγωτό είναι υψηλότερο συγκριτικά με το αντίστοιχο στο γιαούρτι, δυνητική ανάπτυξη των πωλήσεων παγωτού φέτος θα βελτιώσει το μίγμα. Ετσι, θα προκύψει όφελος στο τελικό περιθώριο για την εταιρία», επισήμανε ο οικονομικός διευθυντής της σερραϊκής γαλακτοβιομηχανίας, Κωνσταντίνος Σαρμαδάκης, κατά τη διάρκεια της ενημέρωσης των αναλυτών.

Σε ό,τι αφορά το γιαούρτι, οι πωλήσεις της ΚΡΙ ΚΡΙ άγγιξαν το 2020 σχεδόν τα 50 εκατ. ευρώ, επίδοση που αποδίδεται τόσο στη μεγέθυνση της αγοράς κατά 3,7% όσο και στην ενίσχυση του μεριδίου αγοράς των επώνυμων γιαουρτιών ΚΡΙ ΚΡΙ, καθώς και στην αύξηση των πωλήσεων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Ετσι, το μερίδιο αγοράς των γιαουρτιών ΚΡΙ ΚΡΙ διαμορφώθηκε σε 16,3%, διατηρώντας τη 2η θέση της αγοράς (στοιχεία IRI σε όγκο, Δεκέμβριος 2020).

Τέλος, στις αγορές του εξωτερικού, οι πωλήσεις γιαουρτιού συνέχισαν την έντονη ανάπτυξη με αύξηση 24%, με τη συνολική αξία των εξαγωγών να διαμορφώνεται στα 50 εκατ. ευρώ, αποτελώντας το 50% της δραστηριότητας των γαλακτοκομικών.