Στα μεγάλα… θύματα της πανδημίας συγκαταλέγονται οι επιχειρηματίες και οι επαγγελματίες. Tο 56% αυτών ανησυχεί για το μέλλον και τη βιωσιμότητα της επιχείρησής του, τους επόμενους 6 μήνες, όπως προκύπτει από έρευνα της εταιρίας Pulse RC για λογαριασμό του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών (ΕΕΑ).

Μάλιστα το 44% έχει προσωπικές ή οικογενειακές τραπεζικές, φορολογικές ή ασφαλιστικές υποχρεώσεις που έχει καθυστερήσει την πληρωμή τους, το 34% έχει επαγγελματικές τραπεζικές, φορολογικές ή ασφαλιστικές υποχρεώσεις σε καθυστέρηση, ενώ το 15% (από όσους απασχολούν εργαζομένους) θεωρεί «σίγουρα» υπαρκτό το ενδεχόμενο απολύσεων, με ένα ποσοστό της τάξεως του 25% να απαντάει «μάλλον» στο ίδιο ερώτημα.

Σημειώνεται πως η έρευνα με θέμα «Το άνοιγμα της αγοράς και οι συνέπειες της ύφεσης για επιχειρήσεις και επαγγελματίες» διεξήχθη στην Περιφέρεια Αττικής το χρονικό διάστημα 16-19 Απριλίου 2021, με δείγμα 1.023 ενηλίκους από τον γενικό πληθυσμό. Στα βασικά συμπεράσματά της συμπεριλαμβάνονται, ακόμη, τα εξής:

– Η απόφαση να ανοίξουν τα καταστήματα επικροτείται από 8 στους 10 καταναλωτές στην Περιφέρεια Αττικής. Πάνω από τους μισούς έχουν, ήδη, επισκεφθεί ή σκοπεύουν («σίγουρα» ή «μάλλον») να το κάνουν μέσα στις επόμενες ημέρες κάποιο κατάστημα από όσα άνοιξαν προσφάτως.

– Οι 3 στους 4 (73%) αξιολογούν θετικά το άνοιγμα της εστίασης αμέσως μετά το Πάσχα.

– Από την έρευνα προκύπτει η ανάγκη συνέχισης και ενίσχυσης της στήριξης όσων έχουν πληγεί σημαντικά από τις οικονομικές συνέπειες της πανδημίας. Το 50% των συμμετεχόντων αξιολογεί θετικά τα μέτρα της κυβέρνησης για τη στήριξη των επιχειρήσεων – καταστημάτων – επαγγελματιών. Ωστόσο, το 44% απαντά αρνητικά, επιθυμώντας μεγαλύτερη ενίσχυση.

– Το πρόγραμμα ΕΣΠΑ, που έχει εξαγγείλει η κυβέρνηση για τη στήριξη της εστίασης, αποτυπώνεται με θετικό ισοζύγιο στις απόψεις της κοινής γνώμης, όμως ένας στους τέσσερις ερωτηθέντες δεν το γνωρίζει ή/και δεν παίρνει θέση.

– Το 60% όσων χρησιμοποιεί Ιντερνετ αγοράζει αγαθά μέσω ηλεκτρονικών καταστημάτων. Η υψηλή, σύμφωνα με τα στοιχεία, αξιοποίηση του Διαδικτύου, των e-shop και των υπηρεσιών ηλεκτρονικής παραγγελίας αναμένεται να συνεχιστεί και μετά την πανδημία. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι 6 στους 10 (58%) αξιολογούν, σήμερα, θετικά τις μεθόδους click away και click in shop (ως λύσεις ανάγκης).

Σχολιάζοντας τα ευρήματα της έρευνας, ο πρόεδρος του ΕΕΑ, Γιάννης Χατζηθεοδοσίου, επισήμανε: «Φαίνεται ξεκάθαρα ότι η κοινή γνώμη ήθελε το άνοιγμα και του λιανεμπορίου και της εστίασης, οι ηλεκτρονικές αγορές ήρθαν για να μείνουν, κάτι που δείχνει ότι μέρα με τη μέρα το επιχειρείν αλλάζει, ενώ η κυβέρνηση πρέπει να “ακούσει” τη φωνή αγωνίας των μικρομεσαίων και των επαγγελματιών για την επόμενη μέρα».