«Ψίχουλα» είναι πλέον τα ποσά των φόρων και των προστίμων που καταλογίζουν οι ελεγκτές του Κέντρου Ελέγχου Φορολογουμένων Μεγάλου Πλούτου (ΚΕΦΟΜΕΠ) κατά τους ελέγχους που πραγματοποιούν σε υποθέσεις φυσικών προσώπων που περιλαμβάνονται στις τρεις γνωστές λίστες μεγαλοκαταθετών του εξωτερικού («Λαγκάρντ», «Μπόργιανς» και «εμβασμάτων εξωτερικού»).

Ο λόγος είναι ότι για το μεγαλύτερο μέρος της χρονικής περιόδου για την οποία έπρεπε να ελεγχθούν χιλιάδες από τους φορολογούμενους αυτούς έχει επέλθει παραγραφή του δικαιώματος του Δημοσίου να διενεργήσει φορολογικό έλεγχο και να επιβάλει φόρους και πρόστιμα. Οπως αποκαλύπτει σήμερα ο «Ε.Τ.», τα ποσά των φόρων και των προστίμων που καταλογίζονται σε όσους μεγαλοκαταθέτες εξωτερικού ελέγχονται τους τελευταίους μήνες είναι χαμηλότερα κατά 89,24% έως και 99,96% (!) σε σύγκριση με αυτά που καταλογίζονταν έως το τέλος του 2017, πριν σημειωθεί η παραγραφή χιλιάδων υποθέσεων που περιλαμβάνονται στις συγκεκριμένες λίστες.

Ακτινογραφία

Σύμφωνα, ειδικότερα, με στοιχεία-σοκ που έχει αναγκαστεί να καταθέσει στη Βουλή, η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων για να απαντήσει σε ερώτηση κοινοβουλευτικού ελέγχου την οποία υπέβαλε ο βουλευτής της Α’ Αθηνών του «Ποταμιού» Γ. Αμυράς και η οποία αφορούσε στην πρόοδο των ελέγχων στις γνωστές λίστες μεγαλοκαταθετών, καθώς επίσης και με βάση συγκριτικά στοιχεία που προέκυψαν από έρευνα του «Ε.Τ.»:

1 Κατά το χρονικό διάστημα από την 1η-1-2018 έως την 31η-5-2018:

Το μέσο καταλογισθέν ποσό φόρων και προστίμων ανά υπόθεση ανήλθε σε 78.107,23 ευρώ στη λίστα «Λαγκάρντ», σε 31.861,14 ευρώ στη λίστα «Μπόργιανς» και σε 13.194,14 ευρώ στη λίστα «εμβασμάτων εξωτερικού». Το μέσο καταλογισθέν ποσό φόρων και προστίμων ανά υπόθεση και για τις τρεις λίστες μαζί ανήλθε σε 53.035,52 ευρώ.

2 Ειδικά κατά το χρονικό διάστημα Απριλίου-Μαΐου 2018 (από 1ης-4-2018 έως 31-5-2018):

Το μέσο καταλογισθέν ποσό φόρων και προστίμων ανά υπόθεση ανήλθε σε 274,52 ευρώ (!) στη λίστα «Λαγκάρντ», σε 1.914,66 ευρώ (!) στη λίστα «Μπόργιανς» και σε 10.710,37 ευρώ (!) στη λίστα «εμβασμάτων εξωτερικού»!
Το μέσο καταλογισθέν ποσό φόρων και προστίμων ανά υπόθεση και για τις τρεις λίστες μαζί ανήλθε σε 4.346,42 ευρώ!

Το 2017

Σύμφωνα ωστόσο με στοιχεία που είχαν κατατεθεί στη Βουλή από την ΑΑΔΕ για να απαντηθούν παλαιότερες ερωτήσεις κοινοβουλευτικού ελέγχου σχετικά με την πρόοδο στις έρευνες των υποθέσεων μεγαλοκαταθετών του εξωτερικού, που περιλαμβάνονται στις 3 συγκεκριμένες λίστες, από το 2014 έως και την 31η Δεκεμβρίου 2017:

* Το μέσο καταλογισθέν ποσό φόρων και προστίμων ανά υπόθεση ανερχόταν σε 725.977,81 ευρώ στη λίστα «Λαγκάρντ», σε 854.212,24 ευρώ στη λίστα «Μπόργιανς» και σε 354.990,68 ευρώ στη λίστα «εμβασμάτων εξωτερικού».

* Το μέσο καταλογισθέν ποσό φόρων και προστίμων ανά υπόθεση και για τις τρεις λίστες μαζί είχε φθάσει τα 475.199,67 ευρώ.

Ελεύθερη πτώση

Από τη σύγκριση των επιδόσεων των φοροελεγκτικών υπηρεσιών την περίοδο 2014-2017 και την περίοδο Ιανουαρίου-Μαΐου 2018 προκύπτει κατακόρυφη πτώση των ποσών φόρων και προστίμων που καταλογίζονται σε μεγαλοκαταθέτες του εξωτερικού κατά 89,24% στη λίστα «Λαγκάρντ», κατά 96,27% στη λίστα «Μπόργιανς» και κατά 96,28% στη λίστα «εμβασμάτων εξωτερικού»!

Αν η σύγκριση των επιδόσεων της περιόδου 2014-2017 γίνει ειδικά με το δίμηνο Απριλίου-Μαΐου 2018, δηλαδή με τους 2 τελευταίους μήνες για τους οποίους υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία, τότε η εικόνα είναι ακόμη χειρότερη, καθώς δείχνει πτώση του μέσου όρου των καταλογισθέντων ποσών φόρων και προστίμων κατά 99,96% στη λίστα «Λαγκάρντ», κατά 99,77% στη λίστα «Μπόργιανς» και κατά 96,98% στη λίστα «εμβασμάτων εξωτερικού»!

H εξήγηση

Η αιτία για τις δυσμενείς αυτές εξελίξεις είναι ότι για πολλούς από τους φορολογούμενους που περιλαμβάνονται στις λίστες μεγαλοκαταθετών έχει παραγραφεί, πλέον, από την 1η-1-2018 το δικαίωμα των φορολογικών αρχών να διενεργήσουν διασταυρωτικούς ελέγχους στα δεδομένα των τραπεζικών τους λογαριασμών και των φορολογικών τους δηλώσεων για τα 12 από τα 13 έτη της περιόδου 2000-2012, για την οποία είχαν τεθεί όλοι στο μικροσκόπιο, με βάση τα ενοποιημένα δεδομένα όλων των ψηφιακών δίσκων που υπήρχαν στη διάθεση των οικονομικών εισαγγελέων. Η παραγραφή οφείλεται σε 2 αποφάσεις του ΣτΕ που εκδόθηκαν το 2017 και ερμηνεύτηκαν άκρως ευνοϊκά για τους εμπλεκόμενους στις συγκεκριμένες λίστες από το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους και την ΑΑΔΕ.