«Χρειάζεται ταχεία εφαρμογή της πολιτικής, χρειάζεται να βλέπει κάθε μέρα ο πολίτης ότι κάτι γίνεται», ανέφερε ο υπουργός, εξηγώντας: «Η πολιτική μας κατεύθυνση είναι συγκεκριμένη, βασικός μας στόχος είναι ο περιορισμός των ροών και αυτό απαιτεί πρώτον την ενίσχυση της φύλαξης των συνόρων και δεύτερον την αποτελεσματικότητα στη διαχείριση του ασύλου με τη νέα νομοθεσία που ισχύει και από 1/1/20, ώστε να μπορέσουμε να δούμε από τις αρχές του 2020 να ξεκινούν οι επιστροφές προς την Τουρκία όσων δεν δικαιούνται διεθνούς προστασίας».

«Από την 1η Ιανουαρίου 2020 εφαρμόζουμε μία νέα πολιτική ασύλου και έχουμε δημιουργήσει ουσιαστικά ένα νέο βιβλίο αιτημάτων ασύλου και είναι κρίσιμο οι νέες αιτήσεις, οι οποίες θα εξετάζονται ξεχωριστά από τις παλιές, αυτές να αντιμετωπίζονται γρήγορα, αυτές να οδηγούν σε ταχείες επιστροφές προς τις χώρες προέλευσης όσων δεν δικαιούνται ειδικής προστασίας, γιατί αυτή η διαδικασία είναι που θα λειτουργήσει αποτρεπτικά. Έχουμε πρόβλημα στις παλιές αιτήσεις, μας κληρονόμησε η προηγούμενη κυβέρνηση γύρω στις 75.000, αλλάζουμε διαδικασίες, διευκολύνουμε διαδικαστικά την έκδοση αποφάσεων, θεωρώ ότι γρήγορα θα έχουμε απτά αποτελέσματα», εκτίμησε.

Σχετικά με τους λόγους που οδήγησαν τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, στην απόφαση της σύστασης του υπουργείου, ο κ. Μηταράκης διευκρίνισε: «Το δεύτερο εξάμηνο του 2019 είδαμε, λόγω γεωπολιτικών εξελίξεων, λόγω της έντασης που επικράτησε στην περιοχή της σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2019, να υπάρχει μία σημαντική αύξηση των ροών. Η κυβέρνηση αντέδρασε με πολύ σωστές νομοθετικές και οργανωτικές πρωτοβουλίες. Ο στόχος μας ήταν να γίνει η επιτάχυνση αυτών των διαδικασιών. Θεωρήσαμε, λοιπόν, ότι στην παρούσα φάση η επιτάχυνση των διαδικασιών που έχουν ήδη νομοθετηθεί και σχεδιαστεί θα επιτυγχανόταν καλύτερα με τη δημιουργία ενός αυτόνομου χαρτοφυλακίου, το οποίο περιλαμβάνει όλους τους βασικούς συντελεστές της προσπάθειας το 2019 και απλώς εγώ προστίθεμαι στην ομάδα που ήδη υπάρχει […]. Βασικός μας στόχος είναι η μείωση των ροών από την Τουρκία προς τα ελληνικά νησιά. Είναι βασικό να περάσει το μήνυμα στους διακινητές ότι αυτοί που δεν δικαιούνται διεθνούς προστασίας ο δρόμος τους προς την Ελλάδα είναι αδιέξοδος».