Για τις δυνατότητες του ψηφιακού συστήματος ώστε να εντοπίζει όσους εκδίδουν πλαστά πιστοποιητικά εμβολιασμού μιλά για πρώτη φορά στον «Ε.Τ.» της Κυριακής ο υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκος Πιερρακάκης.

Παράλληλα, προαναγγέλλει κίνητρα για τον εμβολιασμό μαθητών ηλικίας 12-17 ετών και σημειώνει ότι με την εφαρμογή της υποχρεωτικότητας το ποσοστό των εμβολιασμένων υγειονομικών, συμπεριλαμβανομένων των ραντεβού που έχουν προγραμματιστεί, αγγίζει το 90%.

Σε ό,τι αφορά την ψηφιοποίηση του κράτους, ανακοινώνει τον ριζικό ανασχεδιασμό των ΚΕΠ και αποκαλύπτει τις σκέψεις του επιτελείου του για τη χρήση της πλατφόρμας των εμβολίων για τη μετα-Covid εποχή εστιάζοντας στην προσωποποιημένη ενημέρωση κάθε πολίτη για τη διενέργεια εξετάσεων, όπως για παράδειγμα για προστάτη ή Test Pap.

 Η εμβολιαστική εκστρατεία διανύει πλέον τον 9ο μήνα και από το καλοκαίρι και μετά καταγράφεται μια κάμψη. Η κυβέρνηση μιλά για ώθηση στον προγραμματισμό νέων ραντεβού μετά την εφαρμογή της υποχρεωτικότητας. Τι δείχνουν τα νούμερα που έχετε στη διάθεσή σας;

Κυριάκος Πιερρακάκης: Η κάμψη που καταγράφηκε το καλοκαίρι ήταν απολύτως αναμενόμενη. Η Ελλάδα άνοιξε τον εμβολιασμό για το σύνολο του ενήλικου πληθυσμού πολύ νωρίτερα από άλλες χώρες, δίνοντας τη δυνατότητα σε όλους να εμβολιαστούν πριν από τον Αύγουστο.

Είμαστε αποφασισμένοι να κάνουμε ό,τι πρέπει ώστε να διευρύνουμε και να ενισχύσουμε το τείχος προστασίας απέναντι στην πανδημία. Ενάμιση χρόνο τώρα, έχουμε μάθει να χρησιμοποιούμε τα εργαλεία που έχουμε στα χέρια μας απέναντι στην πανδημία, όπου και όταν πρέπει. Και βλέπουμε ότι η επιλογή να εφαρμόσουμε την υποχρεωτικότητα στους υγειονομικούς αμέσως μετά το καλοκαίρι αποδίδει τα αναμενόμενα. Συγκεκριμένα, ενώ οι πλήρως εμβολιασμένοι υγειονομικοί αντιστοιχούν στο 82% του συνολικού πληθυσμού τους, προσθέτοντας όσους έχουν κάνει ή έχουν προγραμματίσει να κάνουν την πρώτη δόση φτάνουμε περίπου στο 90% αυτήν τη στιγμή.

 Κύριε υπουργέ, τις τελευταίες ημέρες πληθαίνουν οι αποκαλύψεις για ψευδή πιστοποιητικά εμβολιασμού και νόσησης. Με ποιον τρόπο το σύστημα που έχετε φτιάξει μπορεί να εντοπίσει τους πολίτες που τα έχουν εκδώσει; Πώς μπορούν να ενισχυθούν οι δικλίδες ασφαλείας;

Κυριάκος Πιερρακάκης: Το ζήτημα που έχει ανακύψει τις τελευταίες ημέρες αφορά ψευδείς δηλώσεις διενέργειας εμβολιασμών. Με απλά λόγια, ένας χειριστής του συστήματος (δηλαδή ο υγειονομικός που χειρίζεται το τερματικό σε κάθε εμβολιαστική γραμμή) δηλώνει ψευδώς ότι εμβολίασε έναν πολίτη, ενώ στην πραγματικότητα αυτό δεν συνέβη ποτέ. Το πρόβλημα βρίσκεται στην ανθρώπινη παρέμβαση και όχι στο σύστημα.

Το ψηφιακό σύστημα αποτελεί το ίδιο μια σημαντική δικλίδα ασφαλείας και διαφάνειας. Μέσω αυτού, όσοι προσπαθούν να ξεγελάσουν τους ελεγκτικούς μηχανισμούς εις βάρος της δημόσιας Υγείας θα εντοπιστούν, θα αποδειχθεί η πράξη τους και θα τιμωρηθούν από τις αρμόδιες Αρχές. Στο ψηφιακό σύστημα, το «ίχνος» του χειριστή είναι ευδιάκριτο. Μπορούμε να ξέρουμε με ακρίβεια δευτερολέπτου πότε έγινε μια καταχώριση, από ποιον υγειονομικό και να εξακριβώσουμε για ποιον ΑΜΚΑ έγινε ψευδώς καταχώριση εμβολιασμού ή νόσησης. Το σύστημα μας δίνει τη δυνατότητα να ανακαλέσουμε οποιοδήποτε πιστοποιητικό έχει εκδοθεί κατόπιν ψευδούς βεβαίωσης ότι διενεργήθηκε εμβολιασμός ή τεστ. Σε περίπτωση που δεν υπήρχε ταυτόχρονη ψηφιακή καταχώριση των διενεργηθέντων εμβολιασμών και των τεστ, η παράνομη παρέμβαση θα ήταν σαφώς πιο εύκολη, ο δε εντοπισμός της σχεδόν αδύνατος.

 Ποια θα ήταν η διαδικασία εάν το σύστημα δεν ήταν ψηφιακό;

Κυριάκος Πιερρακάκης: Τότε, ο γιατρός ή ο νοσηλευτής που θα διενεργούσε τον εμβολιασμό θα βεβαίωνε σε μια κάρτα την ημερομηνία και την ώρα διενέργειας του εμβολιασμού. Οπως γίνεται εύκολα κατανοητό, αν κάποιος δήλωνε ψευδώς ότι τελέστηκε εμβολιασμός, αυτό δεν θα μπορούσε μετά να διαπιστωθεί. Αντίστοιχα, δεν θα υπήρχε η δυνατότητα τα πιστοποιητικά να «σκανάρονται» από εφαρμογή για να διαπιστωθεί η γνησιότητά τους – άρα, το φαινόμενο της παραποίησης θα ήταν πολύ μεγαλύτερο. Για τους λόγους που εξήγησα παραπάνω, η τεχνολογία είναι η δικλίδα ασφαλείας. Από την πρώτη στιγμή επισημάναμε ότι τα πιστοποιητικά εκδίδονται με απόλυτα ασφαλείς προδιαγραφές και δεν μπορούν να πλαστογραφηθούν. Με το ψηφιακό σύστημα που αξιοποιούμε, εάν ένα πιστοποιητικό (ευρωπαϊκό ή εθνικό) περιέχει οποιοδήποτε αλλοιωμένο στοιχείο (όνομα, ΑΜΚΑ, κωδικό QR), η εφαρμογή ελέγχου Covid Free GR το εντοπίζει και το χαρακτηρίζει ως άκυρο.

 Είστε έτοιμοι, αν η πανδημία ξεφύγει και πάλι, να θέσετε σε λειτουργία τους πενταψήφιους αριθμούς 13032 και 13033;

Κυριάκος Πιερρακάκης: Το τεχνολογικό σκέλος τέτοιων παρεμβάσεων είναι το εύκολο κομμάτι. Αυτήν τη στιγμή η επαναφορά τους δεν είναι στο τραπέζι και πρόθεση της κυβέρνησης -και θέλω να πιστεύω όλων μας- είναι να μην επανέλθουμε σε αυτήν τη συζήτηση. Προέχει, λοιπόν, όλοι, ο καθένας από τον θεσμικό και τον ατομικό του ρόλο, να συμβάλουμε ώστε αυτό το σενάριο να παραμείνει μακρινό. Αυτό σημαίνει ενθάρρυνση των εμβολιασμών και της τήρησης των μέτρων κατά της διασποράς του κορονοϊού.

 Εχετε στα… σκαριά αυτήν την περίοδο κάποιο νέο application για κινητά ή υπηρεσία που θα είναι διαθέσιμη μέσω του gov.gr για την απλοποίηση των διαδικασιών προς όφελος των πολιτών;

Κυριάκος Πιερρακάκης: Εργαζόμαστε διαρκώς πάνω σε πολλαπλά projects, κάποια εκ των οποίων είναι πλατφόρμες του gov.gr και άλλα εντάσσονται σε εφαρμογές. Η επόμενη παρέμβαση που πρόκειται να ανακοινώσουμε αφορά στον εκ βάθρων ανασχεδιασμό των Κέντρων Εξυπηρέτησης Πολιτών. Σκοπός μας είναι τα ΚΕΠ να εκπληρώσουν την ιδρυτική τους αποστολή, να αποτελέσουν δηλαδή το μοναδικό φυσικό σημείο επαφής του πολίτη με το κράτος, το μόνο γκισέ όπου πρέπει να σταθεί κάποιος για να κάνει οποιαδήποτε συναλλαγή με το Δημόσιο.

Σύμφωνα με όσα θα ανακοινωθούν τις επόμενες ημέρες, τα ΚΕΠ θα αλλάξουν εικόνα, φιλοσοφία και λειτουργία, με έμφαση στην προσβασιμότητα όλων των πολιτών και στόχο να δημιουργήσουμε υπηρεσίες και διαδικασίες με προστιθέμενη αξία για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις.