Πωλήσεις νέων Ι.Χ., άρση δακτυλίου και προτίμηση των πολιτών στα δικά τους οχήματα λόγω… Covid έχουν εκτοξεύσει την κίνηση στους δρόμους της Αττικής, με τους συγκοινωνιολόγους μάλιστα να κάνουν λόγο για επέκταση των πρωινών ωρών αιχμής.

Επιβάρυνση σε ώρες αιχμής

Ετερο πρόβλημα, το οποίο επιβαρύνει κυρίως την καρδιά της Αθήνας, είναι η άρση του δακτυλίου, που έχει ως αποτέλεσμα το Κέντρο να είναι ιδιαίτερα επιβαρυμένο κατά τις ώρες αιχμής. Την ίδια ώρα, σύμφωνα με τον κ. Λογοθέτη, πολλοί είναι οι πολίτες που προτιμούν να μετακινούνται με τα δικά τους οχήματα προκειμένου να αποφύγουν το συνωστισμό στα ΜΜΜ. Ετσι, όσοι τα προηγούμενα χρόνια επέλεγαν το μετρό ή τα λεωφορεία για να πάνε στη δουλειά τους, πλέον εξυπηρετούνται με τα Ι.Χ. τους.

Δεδομένου, πάντως, ότι επανέρχεται το χειμερινό ωράριο και ο στόλος του ΟΑΣΑ έχει ενισχυθεί με επιπλέον λεωφορεία, παρατηρείται και σε αυτό το σημείο μια αύξηση, η οποία οδηγεί σε κίνηση στη δεξιά λωρίδα λόγω των συχνών στάσεων επιβίβασης – αποβίβασης επιβατών.

Αλλος λόγος που ενδεχομένως να πιέζει το Κέντρο της Αθήνας είναι και οι κυκλοφοριακές παρεμβάσεις στην Πανεπιστημίου και στο κάτω τμήμα της πλατείας Συντάγματος, που «καθυστερούν» τα οχήματα να φύγουν.

Δεν αντέχει η Αττική

Κυλιόμενο ωράριο των εργαζομένων και επιπλέον έργα υποδομών ίσως θα μπορούσαν να εκτονώσουν την κατάσταση, η οποία, όπως χαρακτηριστικά τονίζουν οι ειδικοί, είναι μη αναστρέψιμη, αφού η Αττική έχει πολύ περισσότερα οχήματα από αυτά που μπορεί να αντέξει.

Μακροπρόθεσμα, η λύση που προτείνουν είναι η στροφή στα Σχέδια Βιώσιμης Κινητικότητας και η περιβαλλοντική συνείδηση έτσι ώστε η κατάσταση να καλυτερέψει. Μέχρι τότε όμως τι γίνεται; Οπως εξηγεί στον Ελεύθερο Τύπο ο πρόεδρος του Συλλόγου Συγκοινωνιολόγων Παναγιώτης Παπαντωνίου, «είμαστε ήδη στα επίπεδα του 2019 με πολύ μικρές αυξομειώσεις, εκτός από τον Κηφισό, που έχει περισσότερη κίνηση σταθερά». Για να γίνει κατανοητό το μέγεθος του προβλήματος, «οι ώρες αιχμής φαίνεται να έχουν μεγαλώσει. Συγκεκριμένα, το πρωί, αντί για 8-10, φαίνεται να ξεκινά από τις 7 η πολύ κίνηση στους δρόμους, επηρεάζοντας επί της ουσίας την κυκλοφορία και σε μη ώρες αιχμής».

Ποσοτικοί δείκτες

Σύμφωνα με τον κ. Παπαντωνίου, θα πρέπει να συνεχίσει να παρακολουθείται το κυκλοφοριακό στην Αθήνα με ποσοτικούς δείκτες και να βγαίνουν συμπεράσματα προκειμένου να γίνονται παρεμβάσεις σε σημεία που συγκεντρώνεται η μεγαλύτερη κίνηση των οχημάτων.

Ενα ακόμη μέτρο που εφαρμόστηκε με επιτυχία ήταν το κυλιόμενο ωράριο των εργαζομένων κατά την περίοδο της καραντίνας, σε μια προσπάθεια να μειωθεί ο συνωστισμός του κόσμου στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Σύμφωνα με τον πρόεδρο των Συγκοινωνιολόγων, αυτό θα μπορούσε να βοηθήσει σημαντικά, καθώς οι διαφορετικές ώρες προσέλευσης των εργαζομένων στις εργασίες τους θα μείωναν το κυκλοφοριακό κομφούζιο.

Τι δείχνουν τα στοιχεία

Τα… νεύρα των οδηγών που περιμένουν για ώρα εντός των οχημάτων τους αποτυπώνονται και στα στοιχεία που έχει στη διάθεσή του ο «Ε.Τ.».