Στροφές… ανεβάζει το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων (ΥΠΑΝ) σε σχέση με την εποπτεία του ηλεκτρονικού εμπορίου. Πρώτα, επέκτεινε τη δράση της Διυπηρεσιακής Μονάδας Ελέγχου Αγοράς (ΔΙΜΕΑ) στον «ψηφιακό κόσμο», ενώ σειρά παίρνει η δημιουργία ενός σήματος διαφάνειας στις διαδικτυακές συναλλαγές, δηλαδή ενός εργαλείου που θα διακρίνει τα αξιόπιστα ηλεκτρονικά καταστήματα (e-shops) από εκείνα που επιδίδονται σε αθέμιτες εμπορικές πρακτικές.
Πρωτοβουλίες σε αυτό το «μέτωπο» κρίνονται επιτακτικής σημασίας, δεδομένου ότι η αύξηση των διαδικτυακών πωλήσεων εν μέσω πανδημίας οδήγησε και στην εκτίναξη των καταγγελιών, π.χ. για πωλήσεις απομιμητικών αγαθών, για συνοδευτικά δελτία αποστολών χωρίς να αναφέρονται τα στοιχεία του αποστολέα και, κυρίως, η ταχυδρομική διεύθυνση ή με ελλιπή στοιχεία ή ψευδή στοιχεία, για «μπλοκάρισμα» πρόσβασης του καταναλωτή στον λογαριασμό του στη σελίδα στα social media, μετά την ολοκλήρωση και την παραλαβή της παραγγελίας κ.λπ.
Αξίζει να επισημανθεί πως το 2020 το ηλεκτρονικό εμπόριο «έτρεξε» στη χώρα μας με ρυθμό 42,7%, φτάνοντας τα 10,7 δισ. ευρώ, από 5,8 δισ. ευρώ το 2019 (+7% έναντι του 2018) και 2,66 δισ. ευρώ το 2013.

Καταγγελίες
Η ΔΙΜΕΑ έχει δεχτεί περισσότερες από 500 καταγγελίες, οι οποίες αφορούν, κυρίως, σε ηλεκτρονικά καταστήματα που λειτουργούν μέσω social media (facebook – Ιnstagram).
Σύμφωνα με στοιχεία από τη Διεύθυνση Διαχείρισης Δεδομένων, Στατιστικής Επεξεργασίας και Εποπτείας Ηλεκτρονικού Εμπορίου της ΔΙΜΕΑ, που φέρνει στο φως της δημοσιότητας ο «Ε.Τ.» της Κυριακής, από τον Απρίλιο του 2021 μέχρι και την 14η-6.2021 έχουν εντοπιστεί και ερευνηθεί 47 ηλεκτρονικά καταστήματα και οι προμηθευτές τους. Εχουν βεβαιωθεί 17 παραβάσεις, με το συνολικό ύψος των προστίμων που επιβλήθηκαν να ανέρχεται σε 211.250 ευρώ, ενώ έχουν κατασχεθεί 28.753 τεμάχια απομιμητικών ειδών (κινητά, αξεσουάρ κινητών, ακουστικά, αρώματα, παιχνίδια, είδη ένδυσης, υπόδησης κ.λπ.).
Οπως εξήγησε στον «Ε.Τ.» της Κυριακής ο προϊστάμενος της Διεύθυνσης, Σπυρίδων Περιστέρης, ο έλεγχος σε ηλεκτρονικά καταστήματα με παράνομη εμπορική δραστηριότητα στοχεύει, αρχικά, στον εντοπισμό τους και εν συνεχεία σε έρευνα σε φυσικές έδρες και αποθήκες, όπου αναζητούνται τα παράνομα εμπορεύματα.
«Συνεπώς, πριν από τον έλεγχο ερευνώνται διεξοδικά όλες οι καταγγελίες. Μια διαδικασία που διαρκεί ακόμη και μήνες, καθώς μπορεί να χρειαστεί μέχρι και εισαγγελική παραγγελία διεξαγωγής ελέγχου σε ειδικούς χώρους», πρόσθεσε ο ίδιος.
Προς το παρόν, η ΔΙΜΕΑ έχει «κατεβάσει» τρεις ιστοσελίδες ηλεκτρονικών καταστημάτων, λόγω αθέμιτων εμπορικών πρακτικών. Ωστόσο, σύμφωνα με τον κ. Περιστέρη, αυτήν την περίοδο η υπηρεσία καθυστερεί την αποστολή στην Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (EETT) εντολής διαγραφής των ιστοσελίδων ηλεκτρονικών καταστημάτων με παράνομη εμπορική δραστηριότητα, λόγω τροποποίησης του σχετικού άρθρου (18 του ν. 4712/20), όπου θα προβλέπεται η οριστική, αμετάκλητη και διά παντός διαγραφή αυτών των ιστοσελίδων. «Γεγονός που θα διασφαλίσει την ολιστική αντιμετώπιση του φαινομένου», όπως υπογράμμισε.

Παράλληλα, κοινοποίησε πως έχουν διαβιβάσει στις αρμόδιες Αρχές πληροφορίες για επιχειρήσεις με e-shops παράνομης δραστηριότητας στη χώρα μας, τα οποία διαθέτουν έδρα και αποθήκες στη Βουλγαρία και τη Ρουμανία. «Ειδικά για τις επιχειρήσεις στη Ρουμανία είμαστε σε συνεργασία με τις αρμόδιες εισαγγελικές Αρχές του Βουκουρεστίου, οι οποίες έχουν δείξει άμεσα ενδιαφέρον και ανταπόκριση στα αιτήματά μας. Με την ολοκλήρωση των ερευνών τους θα μας διαβιβάσουν, αντίστοιχα, πληροφορίες για τους Ελληνες “συνεργάτες”, τους οποίους και θα ερευνήσουμε. Οι υποθέσεις αφορούν σε απομιμητικά προϊόντα», επισήμανε ο κ. Περιστέρης.

Σήμα διαφάνειας
Οσον αφορά στο ψηφιακό σήμα διαφάνειας, θα αποδίδεται από τη Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή (ΓΓΕΠΚ) σε e-shops που δεν θα έχουν απασχολήσει τις υπηρεσίες του ΥΠΑΝ για υποθέσεις ηλεκτρονικής απάτης ή παράνομης δραστηριότητας (απομιμητικά προϊόντα). Προσεχώς, αναμένεται να προσδιοριστεί με ακρίβεια το σύνολο των κριτηρίων απονομής του σήματος, τα οποία θα σχετίζονται με τους χρόνους παράδοσης των αγαθών, τους τρόπους πληρωμής, το δικαίωμα που έχει κάθε καταναλωτής για υπαναχώρηση από την αγορά κ.λπ.
Το ψηφιακό αυτό εργαλείο θα έχει δυναμική απεικόνιση, παρουσιάζοντας την κατάσταση συμμόρφωσης του εκάστοτε ηλεκτρονικού καταστήματος σε πραγματικό χρόνο. Καθότι θα ισοδυναμεί με πιστοποίηση περί καλών πρακτικών, και μάλιστα από το κράτος, λαμβάνοντας το σήμα η επιχείρηση θα ενισχύει την αξιοπιστία της, έχοντας κίνητρο να τη διατηρήσει τόσο για να μη χάσει τους πελάτες της όσο και για να αποκτήσει περισσότερους.
Η παραγωγική υλοποίηση του έργου θα έχει ξεκινήσει μέχρι το τέλος του έτους, όπως εκτίμησε ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, μιλώντας στον «Ε.Τ.» της Κυριακής.

ΤΙ ΝΑ ΠΡΟΣΕΧΟΥΝ ΟΙ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ

Με σκοπό να προστατευτούν οι καταναλωτές όταν πραγματοποιούν αγορές αγαθών από σελίδες στα social media, συστήνεται από το ΥΠΑΝ, πριν από κάθε παραγγελία και πληρωμή, να ενημερώνονται για τα παρακάτω:
• Τα πλήρη στοιχεία του προμηθευτή: Εταιρική επωνυμία, έδρα, τηλέφωνα επικοινωνίας (όχι μόνο κινητό), url shop online (αν υφίσταται), e-mail, ταχ. διεύθυνση, ΑΦΜ και αριθμό ΓΕΜΗ επιχείρησης.
• Τα κύρια χαρακτηριστικά του προϊόντος.
• Τη συνολική τιμή του προϊόντος (συμπεριλαμβανομένων φόρων, εξόδων αποστολής κ.λπ.).
• Τον τρόπο πληρωμής, αποστολής και τη διαθεσιμότητα του προϊόντος.
• Το δικαίωμα αναιτιολόγητης, αζήμιας υπαναχώρησης και επιστροφής του προϊόντος εντός 14 ημερών, καθώς και την πολιτική επιστροφής της επιχείρησης.
Ακόμη, συνιστάται στους καταναλωτές να ελέγχουν πριν από την πληρωμή ότι ο ιστότοπος παρέχει ασφαλή σύνδεση για τη μετάδοση ευαίσθητων δεδομένων, όπως στοιχείων πιστωτικών καρτών (κλειδαριά στον browser), και να μην παραλαμβάνουν δέματα, όταν η χρέωση γίνεται με αντικαταβολή, χωρίς τα πλήρη στοιχεία αποστολέα στο συνοδευτικό δελτίο των αποστολών.
Οι καταναλωτές μπορούν να υποβάλλουν τις καταγγελίες τους στην τηλεφωνική γραμμή 1520 της ΓΓΕΠΚ ή μέσω e-mail στις διευθύνσεις: 1520@efpolis.gr και dimea.ypanep@mnec.gr ή στη σελίδα της ΔΙΜΕΑ στο facebook: @dimea.ypanep.